Πώς «στρώνουμε» το καινούργιο μας αυτοκίνητο;
Τελικά, τα καινούργια αυτοκίνητα έρχονται στρωμένα ή τον πρώτο καιρό που τα οδηγούμε θα πρέπει να τους συμπεριφερόμαστε με… στοργή;
- -
- -
Το ερώτημα για το αν ένα αυτοκίνητο χρειάζεται στρώσιμο ή όχι, παραμένει ακόμη και σήμερα μια δύσκολη κουβέντα. Μάλιστα οι διαφωνίες που μπορούν να προκύψουν δεν σχετίζονται μόνο για το αν απαιτείται η συγκεκριμένη διαδικασία. Εκείνοι που υποστηρίζουν ότι το στρώσιμο είναι απαραίτητο, θα διαφωνήσουν στο πως πρέπει να γίνει αυτό. Γενικά, πρόκειται για ένα θέμα-πονοκέφαλο.
Αν ρωτήσεις πέντε ανθρώπους σχετικούς με το αυτοκίνητο, πιθανότατα θα πάρεις και πέντε διαφορετικές απαντήσεις. Ας δούμε όμως μερικά από τα πιο βασικά πράγματα, που ισχύουν για τα σημερινά καινούργια αυτοκίνητα. Πράγματι, κάποτε το στρώσιμο είχε ιδιαίτερη σημασία για τη μετέπειτα υγεία του οχήματος.
Οι κατασκευαστές έδιναν πρώτο ραντεβού με τον πελάτη για αλλαγή λαδιών ακόμη και μετά τα 1.500 χιλιόμετρα, για να πεταχτεί το πρώτο λάδι από το μοτέρ, μαζί με όλα τα ρινίσματα που προέκυψαν από το τρίψιμο των φρέσκων μετάλλων. Δεν ήταν και λίγες οι περιπτώσεις που οι κατασκευαστές τοποθετούσαν ειδικό λάδι «στρωσίματος» με διαφορετικά χαρακτηριστικά για ακόμη πιο αποτελεσματική λίπανση του «σφιχτού», καινούργιου κινητήρα, όπως και επιπλέον ιδιότητες για την απομάκρυνση των ρινισμάτων.
Αργότερα το όριο του πρώτου σέρβις ανέβηκε στις 3.000,
στις 5.000 χλμ ή στις 7.500 χλμ, ανάλογα το είδος του
κινητήρα και τη μάρκα του αυτοκινήτου. Σήμερα, τίποτα από όλα αυτά
δεν ισχύει. Το λάδι που τοποθετεί το εργοστάσιο είναι αυτό που
προβλέπει ο κατασκευαστής για όλη τη διάρκεια ζωής του κινητήρα,
το πρώτο σέρβις έρχεται στο ίδιο χιλιομετρικό όριο
με όλα τα υπόλοιπα που θα κάνετε αργότερα και το σύντομο briefing
από τον πωλητή όταν παραλάβετε το αυτοκίνητο, πραγματεύεται
τον χειρισμό των μενού στις οθόνες, τη χρήση του
Adaptive Cruise Control και τα προγράμματα οδήγησης.
Δύσκολα θα σας μιλήσει κάποιος για στρώσιμο. Μήπως επειδή δεν χρειάζεται; Εδώ δεν μπορούμε να πούμε ναι ή όχι. Ο κινητήρας πράγματι, δεν έχει ανάγκες στρωσίματος καθώς έχει δουλέψει από το εργοστάσιο. Η μετάδοση όμως, όπως και πολλά μέρη ακόμη (τα φρένα, για παράδειγμα) είναι πρακτικά αδούλευτα. Αν έχετε αγοράσει καινούργιο αυτοκίνητο, στα πρώτα σας χιλιόμετρα μαζί του μπορεί (μπορεί, δεν συμβαίνει πάντα) να παρατηρήσατε μυρωδιά μετάλλου και υλικών τριβής, «δίσκου» που λέμε, ακόμη και αν οδηγούσατε φυσιολογικά.
Αυτό δεν συμβαίνει επειδή το εξάρτημα είναι ελαττωματικό αλλά επειδή τρίβεται για πρώτη φορά, αρχίζει να διαμορφώνεται η φθορά του. Έχοντας αυτό κατά νου, οι πρώτες μετακινήσεις με το καινούργιο σας αυτοκίνητο οφείλουν να είναι… κόσμιες. Τα πρώτα αποτυπώματα φθοράς στα κομμάτια της μετάδοσης και των φρένων καλό είναι να γίνουν ομοιόμορφα, για να συνεχίσουν έτσι ακόμη και μετά από σκληρή χρήση. Αν δεν γίνει αυτό, το πιθανότερο είναι να χρειαστούν αντικατάσταση αρκετά νωρίτερα από ότι θα ήθελαν σε φυσιολογικές συνθήκες.
Ο κινητήρας από την άλλη, έχει δουλέψει μεν, είναι καινούργιος δε. Οπότε λίγος σεβασμός και σε αυτόν δεν θα έβλαπτε κανέναν! Μια κανονική χρήση με προοδευτική πίεση του γκαζιού είναι η ενδεδειγμένη για τις πρώτες εκατοντάδες χιλιομέτρων. Η εκτόξευση της βελόνας στην κόκκινη περιοχή του στροφομέτρου δεν θα ήταν το καλύτερο δυνατό σενάριο κατά την αρχική περίοδο ζωής του μοτέρ, ενώ αυτό που θα πρέπει οπωσδήποτε να αποφύγετε, είναι η δυνατή πίεση του γκαζιού με μεγάλη σχέση στο κιβώτιο, ειδικά στους τούρμπο κινητήρες, όπου το κύκλωμα υπερτροφοδότησης θα ανεβάσει τη μέγιστη πίεση για να επιταχύνει το αυτοκίνητο.
Το τελευταίο καλό θα ήταν να το αποφεύγετε γενικότερα. Αν θέλετε ταχύτερη επιτάχυνση κατεβάστε μια ή δύο ταχύτητες και πατήστε τέρμα το γκάζι. Ο κινητήρας δεν θα παραπονεθεί όσο και αν τον πιέσετε στα όριά του, όμως όσο έχετε το δεξί πετάλι στο πάτωμα σε φάσμα πολύ πιο κάτω από τη ροπή του, δεν του κάνετε καλό. Για να επιστρέψουμε στο αρχικό μας θέμα, που είναι το στρώσιμο, η δική μας συμβουλή είναι η εξής: οδηγείτε κανονικά το καινούργιο σας αυτοκίνητο, προσέχοντας να ξεκινάτε ομαλά και χωρίς να το πιέζετε στο όριο για τα πρώτα 700-800 χιλιόμετρα.
Το ζητούμενο είναι ο κινητήρας να περάσει τις πρώτες ώρες λειτουργίας του στο φάσμα που θα δουλεύει συνήθως και χωρίς τρομερές πιέσεις, για να διαμορφωθούν κατάλληλα οι ανοχές στα εντόσθιά του και να «ανοίξει» σταδιακά, να γίνει περισσότερο ελαστικός όσο λειτουργεί στις σωστές θερμοκρασίες και λιπαίνεται.
Αν μπορέσετε να κάνετε μεικτές διαδρομές με οδήγηση τόσο σε ανοιχτούς, επαρχιακούς δρόμους, όσο και σε ορεινούς, ακόμα καλύτερα, αφού η οδηγία πολλών ειδικών είναι να μη διατηρείτε σταθερές στροφές για μεγάλο χρονικό διάστημα (όπως ο αυτοκινητόδρομος, για παράδειγμα) όταν ο κινητήρας είναι καινούργιος. Ακόμη και αν αυτό δεν είναι εφικτό όμως, δεν θα βλάψετε το μοτέρ, όσο του συμπεριφέρεστε με μια στοιχειώδη «ευγένεια». Έτσι κι αλλιώς, αργότερα θα μπορείτε να είστε όσο… αγενείς θέλετε με τον κινητήρα σας, γνωρίζοντας παράλληλα ότι γαλουχήθηκε σωστά στα πρώτα του χιλιόμετρα και χαίρει άκρας υγείας!