Μικτή ασφάλεια: Πόσο κοστίζει και γιατί να την επιλέξω;
Αν και κοστίζει κάτι παραπάνω, η κάλυψη για ίδιες ζημιές ίσως την κακιά στιγμή αποδειχθεί σωτήρια. Μάθε τι ισχύει με τη γνωστή και ως «μικτή ασφάλεια».
- -
- -
Με τα καθημερινά έξοδα να αυξάνονται συνεχώς, οι οδηγοί των αυτοκινήτων αναζητούν φθηνότερες λύσεις για τη συντήρηση και τα πάγια έξοδα των οχημάτων τους. Η «ασφάλεια» είναι ένα από τα μεγαλύτερα ετήσια έξοδα ενός αυτοκινήτου, και δεν είναι λίγοι εκείνοι που κάνουν περικοπές στις καλύψεις τους για να πληρώνουν λιγότερα χρήματα. Ωστόσο, πολλές φορές το φθηνό, αποδεικνύεται… ακριβό.
Σε περίπτωση ενός ατυχήματος, το κόστος επιδιόρθωσης (ή και αντικατάστασης του οχήματος, αν αυτό καταστραφεί) είναι ένα έξοδο ακόμη πιο μεγάλο. Με την απλή ασφάλεια αποζημιώνεσαι μόνο εφόσον η ευθύνη του ατυχήματος βαραίνει άλλον οδηγό. Αν είσαι ο υπαίτιος του ατυχήματος, η ασφαλιστική σου αποζημιώνει μόνο τους λοιπούς εμπλεκόμενους. Το δικό σου αυτοκίνητο το φτιάχνεις μόνος σου. Εδώ έρχεται η μικτή ασφάλεια για να απλοποιήσει τα πράγματα και να μας βάλει σε δίλλημα.
1. Τι μου προσφέρει μια μικτή ασφάλεια;
Με τη μικτή κάλυψη, η ασφαλιστική εταιρία θα καλύψει και το όχημα του υπαίτιου οδηγού, με τον τελευταίο να πληρώνει μόνο ένα προσυμφωνημένο ποσό, γνωστό ως απαλλαγή, συνήθως της τάξης των 300-1.000€ (διαβάστε περισσότερα για την απαλλαγή εδώ). Όπως είναι λογικό, η μικτή ασφάλιση κοστίζει. Και όταν λέμε κοστίζει, εννοούμε σαφώς περισσότερο από μια απλή ασφάλεια αστικής ευθύνης και κλοπής, με μερικές μερικές καλύψεις ακόμη). Το ποσό δεν είναι μικρό, όμως το δίλλημα σε καλεί να επιλέξεις ανάμεσα σε αυξημένα πάγια έξοδα και… peace of mind ή μικρότερα έξοδα, αλλά με το ενδεχόμενο παρουσίασης απρόβλεπτης υψηλής ζημιάς σε περίπτωση ενός τρακαρίσματος. Παρακάτω ακολουθούν μερικά παραδείγματα για να δούμε πόσο πολύ κοστίζει η μικτή ασφάλιση σε καινούργιο αυτοκίνητο.
2. Πόσο παραπάνω κοστίζει η μικτή ασφάλιση;
Για ένα καινούργιο SUV με 1η άδεια κυκλοφορίας τον Ιανουάριο του 2022 και αξία 25.000€ το κόστος ασφάλισης σε μια δημοφιλή online πλατφόρμα είναι 370€ το χρόνο, με αρκετές παροχές που θεωρούμε απαραίτητες, όπως κάλυψη από κλοπή, πυρκαγιά, θραύση κρυστάλλων, νομική προστασία, καιρικά φαινόμενα, κακόβουλες ενέργειες και οδική βοήθεια. Με τη μικτή κάλυψη, το κόστος του ασφαλιστηρίου ανεβαίνει στα 510€ το χρόνο, με 500€ απαλλαγή.
Φυσικά, όσο μεγαλύτερη είναι η αξία ενός αυτοκινήτου, τόσο υψηλότερα είναι και τα ασφάλιστρα. Για παράδειγμα, για ένα πολυτελές SUV της μεγάλης κατηγορίας με πρώτη άδεια κυκλοφορίας τον Ιανουάριο του 2022 και αξία 60.000€, χωρίς μικτή κάλυψη, αλλά με τις απαραίτητες καλύψεις που αναφέραμε και πιο πάνω, το ετήσιο κόστος του ασφαλιστηρίου είναι 555€. Η μεγάλη αξία του αυτοκινήτου εκτοξεύει και το κόστος της μικτής αφού σε αυτή την περίπτωση, το ετήσιο ασφαλιστήριο κοστίζει 1.025€ (με απαλλαγή και πάλι 500€).
Διαβάστε ακόμα Leasing αυτοκινήτου: Τι κερδίζει ένας ιδιώτης από τη χρονομίσθωση;
3. Γιατί χρειάζεται περισσότερο η μικτή ασφάλεια σε ένα καινούργιο αυτοκίνητο;
Όπως βλέπουμε από τα παραπάνω παραδείγματα, το κόστος της μικτής είναι από αρκετά μεγαλύτερο (στο compact SUV των 25.000€) έως πολύ μεγαλύτερο, σχεδόν διπλάσιο από ένα ασφαλιστήριο αρκετών καλύψεων (στο πολυτελές SUV των 60.000€). Όπως στις περισσότερες τέτοιες υπηρεσίες, ο οδηγός του αυτοκινήτου καλείται να διαλέξει ανάμεσα σε χαμηλότερα έξοδα ή σε… πιο ήσυχο κεφάλι σε περίπτωση που προκύψει η «στραβή».
Αλλά δεν πρέπει να παραβλέψουμε το γεγονός ότι ένα καινούργιο αυτοκίνητο, έχει αρκετά υψηλό τιμοκατάλογο φανοποιίας αν έρθει η κακιά στιγμή. Όλα τα σύγχρονα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας και άνεσης που βασίζονται σε αισθητήρες και ραντάρ γύρω από το αμάξωμα, ανεβάζουν σημαντικά το κόστος επιδιόρθωσης. Στον αντίποδα, τα παλαιότερα αυτοκίνητα με ηλικία άνω των 15 ετών δεν ασφαλίζονται με μικτή κάλυψη στις περισσότερες ασφαλιστικές εταιρείες και πρέπει να γίνει ειδική εκτίμηση του οχήματος σε περίπτωση που ο ιδιοκτήτης θέλει οπωσδήποτε να τη συμπεριλάβει στο ασφαλιστήριό του. Και πάλι όμως, δεν είναι εφικτό για όλα τα μοντέλα.
Τελικά, αξίζει να κάνω μικτή ασφάλεια;
Εδώ δεν μπορεί να προκύψει ξεκάθαρη απάντηση. Η μικτή ασφάλιση είναι κάτι που εξαρτάται από την τσέπη του ιδιοκτήτη. Αν υπάρχει η οικονομική άνεση, είναι σαφώς προτιμότερη αφού θα τον γλιτώσει από μεγάλα έξοδα αν τρακάρει και φταίει. Μπορεί να συμβεί, μπορεί να μη συμβεί και ποτέ. Η δική μας η άποψη είναι ότι αν υπάρχει η δυνατότητα, το όχημα είναι λίγων ετών και ακριβό, τότε καλό θα ήταν ο ιδιοκτήτης να κάνει την υπέρβαση. Ειδικά για τα αυτοκίνητα που παρκάρουν συχνά στο δρόμο, η μικτή κάλυψη αποκτά ακόμη περισσότερο νόημα. Αν κάποιος προκαλέσει ζημιά, δεν αφήσει στοιχεία και φύγει (κάτι που δυστυχώς, συνηθίζεται) η ασφαλιστική εταιρεία θα αποζημιώσει τον ιδιοκτήτη.
Για να μην παρεξηγηθούμε, η μικτή δεν απευθύνεται μόνο σε κατόχους ακριβών μοντέλων. Απλώς το αναφέρουμε επειδή σε ένα premium αυτοκίνητο, τα ανταλλακτικά είναι αισθητά ακριβότερα. Ειδικότερα στην περίπτωση που κάποιος απέκτησε ένα μοντέλο premium κατασκευαστή μεταχειρισμένο, σε τιμή πολύ χαμηλότερη από αυτή που είχε όταν ήταν καινούργιο, τότε μια επίσκεψη σε φαναρτζίδικο της εταιρείας ενδέχεται να προκαλέσει… εγκεφαλικό. Τέλος, μην πέσετε στην παγίδα των οδηγικών ικανοτήτων όταν αποφασίζετε. Ότι κάποιος είναι καλός οδηγός δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να προκαλέσει κάποιο ατύχημα σε μια στιγμή απροσεξίας. Μακάρι πάντως, να μη του συμβεί ποτέ!