Νεκρά ή ταχύτητα στο κιβώτιο; Πώς καις λιγότερο στην κατηφόρα

Μπορεί το ερώτημα να ακούγεται απλό, ωστόσο είναι λίγο πιο σύνθετο από ότι φαντάζονται οι περισσότεροι. Ποια είναι η καλύτερη επιλογή για οικονομία, αλλά και ασφάλεια;

  • -
  • -

Όλοι ξέρουμε πως να οδηγούμε σε ανηφορικό δρόμο. Αν δεν έχουμε σχέση στο κιβώτιο και δεν πατάμε το γκάζι, το αυτοκίνητο δεν θα προχωράει. Όμως δεν συμβαίνει το ίδιο και στις κατηφόρες. Εκεί, το όχημα κινείται ακόμη και αν δεν πιέζουμε το δεξί πεντάλ. Όμως, το σωστό είναι να αφήνουμε τη νεκρά στο κιβώτιο ή να επιλέγουμε μια σχέση; Κανονικά, όταν κατεβαίνουμε κατηφόρες, η ασφαλέστερη επιλογή είναι να το κάνουμε με επιλεγμένη ταχύτητα στο σασμάν.

Σε ποια περίπτωση το αυτοκίνητο «καίει» λιγότερο;

Το ποια σχέση θα επιλέξουμε, εξαρτάται από την ταχύτητά μας και το πόσο κατηφορικό είναι το έδαφος. Μια γενική οδηγία που έδιναν οι παλιοί και μερικές φορές, ισχύει, είναι πως κατεβαίνουμε τις κατηφόρες επιλέγοντας την ίδια ταχύτητα στο κιβώτιο με αυτή που θα ανεβαίναμε, αν κινούμασταν ανάποδα. Έτσι εκμεταλλευόμαστε το φρενάρισμα του κινητήρα που σταθεροποιεί ή και μειώνει την ταχύτητά μας. Σε όλα τα σύγχρονα αυτοκίνητα, όταν οδηγούμε σε κατηφόρα με επιλεγμένη ταχύτητα στο κιβώτιο, κόβεται η παροχή καυσίμου (fuel cut-off) αφού δεν χρειάζεται να δημιουργείται μείγμα στο θάλαμο καύσης για να λειτουργήσει ο κινητήρας.

Η μετάδοση είναι συνδεδεμένη με το μοτέρ (αφού έχουμε ταχύτητα μέσα) και οι τροχοί λειτουργούν τον κινητήρα μας. Αντίθετα, αν κατεβαίναμε την κατηφόρα με νεκρά, τα μπεκ θα συνέχιζαν να ψεκάζουν καύσιμο για να κρατήσουν τον κινητήρα στο ρελαντί, αφού η μετάδοση έχει αποσυνδέσει τους τροχούς από το μοτέρ. Θεωρητικά, στη δεύτερη περίπτωση το καύσιμο που καταναλώνεται είναι περισσότερο. Όταν όμως ρολάρουμε στην κατηφόρα με επιλεγμένη ταχύτητα, χρειάζεται να πατάμε συχνότερα το δεξί πεντάλ επειδή χάνουμε περισσότερη φόρα (λόγω του φρεναρίσματος από τον κινητήρα).

Τι είναι πιο ασφαλές;

Αν συνεχίσουμε να αναλύουμε το κομμάτι της οικονομίας θα φτάσουμε στο συμπέρασμα ότι η επιλογή που θα μας γλιτώσει καύσιμο εξαρτάται ανάλογα με τις συνθήκες. Κάποιες φορές συμφέρει να κατεβαίνουμε με ταχύτητα και να εκμεταλλευόμαστε τη μηδενική κατανάλωση λόγω διακοπής της παροχής και άλλες φορές, η νεκρά που δεν κόβει τόσο πολύ τη φόρα μας καταλήγει να μας έχει εξοικονομήσει περισσότερο καύσιμο. Σε κάθε περίπτωση όμως, η κατάβαση με επιλεγμένη σχέση στο σασμάν είναι ασφαλέστερη και η ενδεδειγμένη.

Διαβάστε επίσης: Ποια είναι η σωστή θέση των χεριών στο τιμόνι

Τι κάνω σε αυτοκίνητο με αυτόματο κιβώτιο;

Οι πιο «ψαγμένοι» θα αναρωτηθούν γιατί υπάρχει η λειτουργία coasting σε μερικά σύγχρονα αυτόματα κιβώτια, αφού το πιο ασφαλές είναι να κατεβαίνουμε κατηφόρα με ταχύτητα. Η απάντηση είναι πολύ συγκεκριμένη. Αρχικά, τα αυτόματα κιβώτια δεν επιλέγουν τη νεκρά αν η κατηφόρα είναι μεγάλη (πχ κατάβαση βουνού) ενώ και στις συνθήκες που το κάνουν (πχ στον αυτοκινητόδρομο σε κατηφόρα) μόλις αγγίξουμε το φρένο, το κιβώτιο επιλέγει ταχύτητα αμέσως, πολύ πιο γρήγορα αν έπρεπε να το κάνουμε μόνοι μας σε χειροκίνητο κιβώτιο. Αυτό συμβαίνει ώστε αν χρειαστεί απότομο φρενάρισμα πανικού, η πέδηση να επωφεληθεί από την επιπλέον επιβράδυνση που προσφέρει ο κινητήρας.

Διαφέρουν τα mild hybrid μοντέλα στην κατάβαση;

Ορισμένα mild hybrid αυτοκίνητα, συνδυάζουν τα οφέλη κίνησης με νεκρά με τη μηδενική κατανάλωση καυσίμου (όπως η Mercedes-Benz C180, διαβάστε τη δοκιμή της εδώ). Όπως γράψαμε παραπάνω, όταν κινείσαι με νεκρά χάνεις λιγότερη φόρα αφού δεν σε φρενάρει ο κινητήρας. Από την άλλη, αν κινείσαι με ταχύτητα, αλλά χωρίς γκάζι, τα μπεκ σταματούν να ψεκάζουν καύσιμο γιατί ο κινητήρας λειτουργεί από την κίνηση των τροχών. Τα mild hybrid λοιπόν, σβήνουν τον κινητήρα εν κινήσει και βάζουν νεκρά. Έτσι, ούτε φόρα χάνουν από επιλεγμένη σχέση, ούτε καύσιμο καίνε για να μείνουν στο ρελαντί. Το υβριδικό σύστημα μπορεί να διατηρήσει όλα τα υπόλοιπα συστήματα του οχήματος χωρίς να πρέπει το μοτέρ να λειτουργεί (για μικρά χρονικά διαστήματα) και ο οδηγός συνήθως δεν καταλαβαίνει καν ότι ο κινητήρας δεν δουλεύει, αν δεν δει το στροφόμετρο που βρίσκεται στο 0. Φυσικά μόλις αγγίξει το φρένο, το μοτέρ επανέρχεται σε λειτουργία ακαριαία και επιλέγεται σχέση στο κιβώτιο.