5 μυστικά που πρέπει να ξέρεις για τα ελαστικά του αυτοκινήτου
Τα χρησιμοποιούμε καθημερινά, είναι υπεύθυνα για την ασφάλειά μας κι όμως, γνωρίζουμε ελάχιστα πράγματα για αυτά. Ας τα γνωρίσουμε καλύτερα!
- -
- -
Είναι γεγονός ότι τα λάστιχα του αυτοκινήτου είναι ένα αρκετά… υποτιμημένο εξάρτημα, καθώς λίγοι αντιλαμβάνονται πόσο σημαντικά είναι. Για την ακρίβεια, οι περισσότεροι τα θυμούνται μόνο όταν έρθει η ώρα της αλλαγής τους και γκρινιάζουν για το κόστος. Ωστόσο, τα λάστιχα είναι το μοναδικό σημείο επαφής του αυτοκινήτου με το δρόμο. Αυτή η φράση είναι αρκετή για να καταλάβουμε τη σημασία τους! Τι νόημα θα είχαν τα καλά φρένα και η καλύτερη ανάρτηση του κόσμου, αν τα ελαστικά είναι σε κακή κατάσταση;
Ακόμα κι αν ανήκετε στη μερίδα των ανθρώπων που επιβλέπουν την κατάσταση των ελαστικών τους και ελέγχουν την πίεση τουλάχιστον μια φορά ανά 15 μέρες, και σίγουρα πριν από ταξίδι, είναι πιθανό να μην ξέρετε τα πάντα για αυτά. Και δεν αναφερόμαστε στις διαστάσεις τους, αλλά σε λεπτομέρειες που ίσως έχετε παρατηρήσει και πάντα θέλατε να μάθετε γιατί υπάρχουν! Εδώ συγκεντρώσαμε τις απαντήσεις που ψάχνατε για 5 από αυτές!
1. Τα τακούνια δεν έχουν το ίδιο μέγεθος σε όλη την περιφέρεια του ελαστικού
Τα λάστιχα καλούνται να ανταποκρίνονται καλά σε πολλές, διαφορετικές μεταξύ τους αποστολές. Σωστή αποβολή του νερού όταν βρέχει για να μη δημιουργείται υδρολίσθηση, υψηλή πρόσφυση στο φρενάρισμα, αλλά και χαμηλά επίπεδα θορύβου για να μη βουίζουν στον αυτοκινητόδρομο. Αν παρατηρήσετε καλά τα τακούνια του ελαστικού, θα δείτε ότι υπάρχουν διαφορετικά μεγέθη ανάλογα με τη θέση τους, ώστε να κάνουν λιγότερο θόρυβο κατά την κύλιση. Σε περίπτωση που όλα τα τακούνια ήταν ίδια, θα έκαναν ακριβώς τον ίδιο ήχο κατά την περιστροφή τους και θα προκαλούσαν τον λεγόμενο «συντονισμό». Οι κατασκευαστές χρησιμοποιούν εξειδικευμένα μέσα για να φτιάξουν ένα υψηλής αποδοτικότητας πέλμα, αλλά με διαφορετικά μεταξύ τους τακούνια. Έτσι αποφεύγεται ο μονότονος θόρυβος κύλισης και το ελαστικό γίνεται πιο ήσυχο.
2. Οι κόκκινες ή κίτρινες βούλες στα λάστιχα, δεν είναι διακοσμητικές
Όταν βάζετε φρέσκα ελαστικά και είναι ακόμη ολοκαίνουργια, ίσως έχετε παρατηρήσει κάποιες κίτρινες και κόκκινες βούλες στο πλαϊνό τμήμα τους. Δεν βρίσκονται εκεί για ντεκόρ, αλλά υποδηλώνουν κάτι πολύ σημαντικό: τα χαρακτηριστικά του ελαστικού. Κανένας μας δεν είναι τέλειος και αυτό ισχύει και για τα ελαστικά. Δεν είναι 100% στρογγυλά, ούτε 100% ζυγισμένα.
Οπότε οι κατασκευαστές ελαστικών σημειώνουν με κίτρινη βούλα το ελαφρύτερο κομμάτι του ελαστικού και με κόκκινη βούλα το πιο «ίσιο» κομμάτι του. Οι τεχνικοί εγκατάστασης του ελαστικού, πρέπει να το τοποθετούν με ανάλογο τρόπο στη ζάντα. Είθισται η κίτρινη βούλα (ελαφρύτερο κομμάτι του ελαστικού) να τοποθετείται ακριβώς στη βαλβίδα, καθώς αυτό είναι το βαρύτερο κομμάτι της ζάντας. Ακολουθώντας αυτές τις τακτικές, χρειάζονται λιγότερα βαρίδια ζυγοστάθμισης στη συνέχεια.
3. Τι ρόλο παίζουν τα «μπιμπίκια» στα ελαστικά;
Στα νέα ελαστικά, θα έχετε παρατηρήσει και τα λεπτά μπιμπίκια γύρω τους ή αλλιώς, τα… αγκαθάκια που υπάρχουν στο πέλμα αλλά και στο πλαϊνό κομμάτι. Αυτά δεν εξυπηρετούν απολύτως κανένα σκοπό. Απλώς είναι ένα αποτέλεσμα της διαδικασίας κατασκευής του ελαστικού. Οι εταιρείες φτιάχνουν τα λάστιχα μέσα σε καλούπια. Σε ένα κομμάτι της παρασκευής τους, εφαρμόζονται υψηλές πιέσεις και θερμοκρασίες. Αν δεν υπάρχει μια μικρή εκτόνωση, το ελαστικό μπορεί να καταστραφεί. Για αυτό υπάρχουν μικροσκοπικές οπές στα καλούπια! Η πίεση που αναπτύσσεται, αναγκάζει μικρό μέρος από το καουτσούκ να περάσει μέσα από τις τρυπούλες. Το αποτέλεσμα είναι τα μπιμπίκια!
Δείτε ακόμη: Ελαστικά - 5 tips για να κρατήσουν περισσότερο
4. Η πίεση του ελαστικού δεν μετριέται με το πόδι ή με το χέρι!
Πόσες φορές έχετε δει κάποιον να κλωτσάει το ελαστικό του για να δει αν έχει μέσα αέρα; Είναι μια πολύ συνηθισμένη τακτική, αλλά πρέπει να χωνέψουμε το γεγονός ότι δεν μας δείχνει απολύτως τίποτα. Τα τοιχώματα του ελαστικού είναι πολύ σκληρά για να μας επιτρέψουν να δούμε με το… πόδι την πίεσή τους. Για να είμαστε σωστοί, σταματάμε σε ένα βενζινάδικο και βλέπουμε την πίεση του αέρα με το ειδικό όργανο. Μόνο εκεί εντοπίζονται οι διαφορές στην πίεση. Αν καταλαβαίνουμε ότι το λάστιχο δεν έχει αέρα κλωτσώντας το, τότε έχει σκάσει και το μέρος που πατά στο έδαφος είναι επίπεδο. Άρα ξέρουμε ότι έσκασε πολύ πριν το ακουμπήσουμε!
5. Τα ελαστικά δεν τοποθετούνται με τυχαίο τρόπο στις ζάντες
Αν νομίζετε πως οι τεχνικοί τοποθετούν τα ελαστικά στην κάθε πλευρά του αυτοκινήτου στην τύχη, τότε κάνετε μεγάλο λάθος. Το πέλμα έχει μελετηθεί για να αποβάλλει σωστά το νερό όταν βρέχει, να κάνει περιορισμένο θόρυβο και να προσφέρει όσο περισσότερη πρόσφυση γίνεται! Για να επιτευχθούν όλα αυτά, πρέπει να κυλάει με τον σωστό τρόπο. Για αυτό υπάρχουν βέλη που δείχνουν τη φορά με την οποία πρέπει να γυρίζει το ελαστικό (rotation), ή τη σωστή μέσα-έξω πλευρά (inside-outside).
Έτσι το λάστιχο τοποθετείται στο αυτοκίνητο όπως ακριβώς το έχει μελετήσει ο κατασκευαστής του, αποδίδοντας το μέγιστο δυνατό σε όλες τις συνθήκες. Αν δεν κοιτάζει με τη σωστή φορά στο δρόμο ή τοποθετηθεί στο εσωτερικό η εξωτερική πλευρά του, τότε το ελαστικό δεν αποβάλλει σωστά το νερό και μπορεί να γίνει επικίνδυνο.
Δείτε εδώ ένα παράδειγμα προς αποφυγή, όπου το λάστιχο έχει τοποθετηθεί ανάποδα, με την Inside πλευρά του ελαστικού να βρίσκεται στην εξωτερική μεριά της ζάντας: