Πόσο καίει ένα plug in hybrid αν δεν το φορτίζεις; Κάναμε τη δοκιμή
Βρεθήκαμε πίσω από το τιμόνι ενός Ford Kuga PHEV, το αφήσαμε χωρίς μπαταρία και μετρήσαμε την κατανάλωση καυσίμου, σε ρεαλιστικές συνθήκες.
- -
- -
Αυτήν τη στιγμή, η αγορά αυτοκινήτου διαθέτει πληθώρα υβριδικών συστημάτων για να διαλέξει κάθε οδηγός την ιδανική για εκείνον πρόταση. Ανάμεσα στα υβριδικά, τα Plug-In Hybrid είναι εκείνα με τα πιο «ηλεκτρικά» χαρακτηριστικά. Και αυτό γιατί έχουν τη δυνατότητα να φορτίσουν και να εξασφαλίσουν δεκάδες χιλιόμετρα αποκλειστικά ηλεκτρικής κίνησης, χωρίς να πάρει μπροστά ο κινητήρας εσωτερικής καύσης. Τι γίνεται όμως, αν δεν το φορτίσεις; Πόσο καίει σε πραγματικές συνθήκες; Το δοκιμάσαμε και… αναφέρουμε.
Το plug-in υβριδικό που επιλέξαμε
Για τη δοκιμή μας επιλέξαμε την προηγούμενη γενιά του άκρως επιτυχημένου Ford Kuga Plug-In Hybrid. Πρόκειται για ένα μεγάλο οικογενειακό SUV το οποίο διαθέτει χώρους, ποιότητα και 225 ίππους συνολική απόδοση. Τα αναφέρουμε όλα αυτά, καθώς τα αποτελέσματα της κατανάλωσης είναι εντυπωσιακά. Κινείται από έναν τετρακύλινδρο ατμοσφαιρικό βενζινοκινητήρα 2.5 λίτρων (152 ίππων) και έναν ηλεκτροκινητήρα. Η κίνηση φτάνει αποκλειστικά στους εμπρός τροχούς, μέσα από ένα κιβώτιο τύπου CVT. Η μπαταρία από την άλλη, έχει χωρητικότητα 14,4 kWh και αποθηκεύει ενέργεια ικανή για να κινήσει το Ford Kuga PHEV για έως και 56 χιλιόμετρα. Το τελευταίο όμως, δεν μας απασχολεί, καθώς στη δοκιμή μας φροντίσαμε να ξεκινήσουμε με εντελώς άδεια μπαταρία και να δούμε πόσο καίει αν δεν το φορτίσουμε καθόλου.
Πόσο κάψαμε στην πόλη;
Με την αυτονομία να γράφει 0 χιλιόμετρα με ρεύμα, μηδενίσαμε το trip computer και ξεκινήσαμε να «γράφουμε» τα συνηθισμένα μας χιλιόμετρα στην πόλη. Τα Plug-In Hybrid όταν είναι αφόρτιστα, δουλεύουν σαν όποιοδήποτε άλλο υβριδικό, δηλαδή συλλέγουν ενέργεια κατά το φρενάρισμα και την κύλιση του οχήματος, αξιοποιώντας τη στην εκκίνηση. Η διαδικασία που αυξάνει περισσότερο την κατανάλωση είναι το ξεκίνημα ύστερα από πλήρη στάση. Τα αποτελέσματα, μετά από 4 μέρες μετακινήσεων και συνολικά 120 χιλιόμετρα, μας εξέπληξαν. Το Ford Kuga PHEV χρειάστηκε κατά μέσο όρο 4,9 lt/100 km, με τα 71,3 χιλιόμετρα να γίνονται αποκλειστικά με ρεύμα που συλλέχθηκε κατά την επιβράδυνση!
Η κατανάλωση του Ford Kuga PHEV εκτός πόλης
Λίγες ημέρες μετά τα εντυπωσιακά εντός πόλης αποτελέσματα, αποφασίσαμε να κάνουμε την ίδια δοκιμή και εκτός των τειχών. Πιο συγκεκριμένα, κινηθήκαμε σε υπεραστικό δίκτυο, σε επαρχιακούς δρόμους και αυτοκινητόδρομο. Η διαδρομή ήταν από το κέντρο, προς το Λαύριο (μέσω Αττικής Οδού) και επιστροφή από τον παραλιακό δρόμο. Μηδενίζοντας ξανά το trip computer, είδαμε μέση κατανάλωση 4,3 lt/100 km και 81,1 χιλιόμετρα αμιγώς ηλεκτρικής κίνησης, δηλαδή περισσότερα από τα μισά που διανύσαμε συνολικά! Να τονίσουμε ότι κατά τη διάρκεια της βόλτας μας δεν οδηγούσαμε με στόχο την οικονομία, ούτε κινούμασταν αργά για να μην καίμε. Πηγαίναμε φυσιολογικά, όπως θα κάναμε τη συγκεκριμένη διαδρομή αν δεν επιχειρούσαμε το «πείραμα» της κατανάλωσης, για να είναι οι συνθήκες όσο πιο ρεαλιστικές γίνεται.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ενώ διανύσαμε σχεδόν 270 km για τα δύο σκέλη της δοκιμής, η εκτιμώμενη αυτονομία στο καντράν έπεσε από τα 635 km, μόλις στα... 559 km. Μάλλον ούτε το ίδιο το Kuga δεν περίμενε ότι μπορεί να κινηθεί τόσο οικονομικά! Άλλωστε, και η στάθμη της βενζίνης έπεσε κατά 1/4 του ρεζερβουάρ, κάτι που μεταφράζεται σε περίπου 12 lt (συνολική χωρητικότητα 45 lt), επιβεβαιώνοντας την ένδειξη της κατανάλωσης στο trip computer.
Μύθος ή αλήθεια, λοιπόν;
Μετά το πείραμά μας, είμαστε έτοιμοι να πούμε ότι τα Plug-In Hybrid μοντέλα δεν… καίνε τα άντερά τους όταν είναι αφόρτιστα, όπως πολλοί υποστηρίζουν. Η κατανάλωσή τους μπορεί να είναι καλύτερη κι από diesel, λόγω του αποδοτικού συστήματος ανάκτησης ενέργειας και την κίνηση σαν full hybrid μοντέλο. Αυτά, ωστόσο, ισχύουν για το Ford Kuga PHEV που δοκιμάσαμε. Άλλα plug-in μοντέλα με άλλη υλοποίηση στη μετάδοση, ή με μόνιμη τετρακίνηση, για παράδειγμα, θα καταναλώνουν σαφώς περισσότερο καύσιμο λόγω των μεγαλύτερων τριβών της μετάδοσης.
Δείτε εδώ τη δοκιμή του νέου Ford Kuga Active X FHEV AWD
Το Ford Kuga PHEV ως αποκλειστικά προσθιοκίνητο, δεν αντιμετωπίζει τέτοιο πρόβλημα. Επίσης, το κιβώτιο τύπου CVT της Ford δείχνει να συμπεριφέρεται τέλεια ως προς την οικονομία καυσίμου. Μπορεί να παράγει… συνεχόμενο βουητό κατά την πλήρη επιτάχυνση και να υπονομεύει τη σπορ οδήγηση, όμως όταν η συζήτηση έρχεται στην κατανάλωση, τότε τα καταφέρνει περίφημα.
Άρα να το «πριζώνουμε» το plug-in hybrid ή δεν χρειάζεται;
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η ενδεδειγμένη χρήση ενός Plug-In Hybrid είναι να φορτίζεται τακτικά η μπαταρία του. Αυτός είναι και ο σκοπός της. Αν ένας ιδιοκτήτης δεν φορτίζει το Plug-In του, τότε μάλλον έχει πάρει λάθος αυτοκίνητο! Άλλωστε αυτό είναι το νόημα της συγκεκριμένης τεχνολογίας: Να φορτίζεις για να κάνεις πολύ οικονομικά (και χωρίς ρύπους) τις καθημερινές σου μετακινήσεις, όμως όταν θες να πας ένα ταξίδι, να μην χρειάζεται να περιμένεις πουθενά για φόρτιση. Απλά βάζεις βενζίνη και πας. Εμείς, κάναμε το συγκεκριμένο πείραμα για να δούμε πόσο καλά τα καταφέρνει ένα PHEV όταν αδειάσει η μπαταρία του. Και τα αποτελέσματα, μας εντυπωσίασαν!