Πώς σταματάω το αυτοκίνητο αν μείνω από φρένα;
Η απώλεια του συστήματος πέδησης σε κανέναν μας δεν θέλουμε να τύχει αλλά πρέπει να είμαστε έτοιμοι ώστε αν συμβεί να αποφύγουμε τον κίνδυνο.
- -
- -
Τα φρένα αποτελούν το δεύτερο σημαντικότερο στοιχείο στο αυτοκίνητο σου μετά τον κινητήρα. Με το μοτέρ να είναι υπεύθυνο για την κίνηση του οχήματος, πρέπει να υπάρχει και κάτι που μπορεί να επιβραδύνει και να ακινητοποιήσει το όχημα. Αυτός είναι ο βασικός ρόλος των φρένων. Με τα χρόνια οι τεχνολογίες αυτών έχουν εξελιχθεί σημαντικά, βελτιώνοντας όλες τις πτυχές. Από την δύναμη την οποία μπορούν να εφαρμόσουν έως και την αντοχή τους στην καταπόνηση.
Δυστυχώς όμως υπάρχουν και ελάχιστες φορές που αυτά δεν θα δουλέψουν όπως πρέπει ή όπως περιμένει ο οδηγός, θέτοντας άμεσα έτσι τον ίδιο και τους πιθανούς επιβάτες που μπορεί να έχει μαζί του σε κίνδυνο. Αποτελεί σίγουρα ένα πολύ δύσκολο και τρομακτικό σενάριο και αυτός είναι και ο λόγος που το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι να είμαστε προετοιμασμένοι να αντιδράσουμε με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο και κυρίως ψύχραιμα, χωρίς πανικό.
Τι κάνουμε όταν μείνουμε από φρένα;
Αρχικά όπως είπαμε πρέπει να παραμείνουμε ψύχραιμοι. Μόνο τότε θα μπορέσουμε να σκεφτούμε καθαρά ώστε να διαχειριστούμε την κατάσταση καλύτερα.
Ιδανικά θέλουμε να προειδοποιήσουμε τους υπόλοιπους χρήστες του οδικού δικτύου πως υπάρχει πρόβλημα. Μία καλή λύση σε αυτό είναι τα αλάρμ. Από εκεί πρέπει να ξεκινήσουμε την διαδικασία επιβράδυνσης του οχήματος. Οποιαδήποτε από τις ακόλουθες μεθόδους κι αν ακολουθήσουμε, καθ’ όλη την διάρκεια θα πρέπει να συνεχίσουμε να προσπαθούμε με τα φρένα.
Μία πρώτη λύση είναι η χρήση του κινητήρα για να επιβραδύνουμε χάρη στο επονομαζόμενο «engine brake». Αυτό για να γίνει πρέπει να καταφύγουμε στο κιβώτιο, κατεβάζοντας σιγά σιγά σχέση και αφήνοντας τον κινητήρα να επιβραδύνει το όχημα. Σε περίπτωση που έχουμε αυτόματο κιβώτιο, αυτό μπορεί να γίνει είτε μέσω χειροκίνητης λειτουργία ακολουθώντας την ίδια διαδικασία, είτε μέσω της επιλογής των θέσεων «Β» ή « L» στον λεβιέ του κιβωτίου.
Στην συνέχεια υπάρχει και η λύση του χειρόφρενου. Στην προκειμένη περίπτωση όμως πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί καθώς το απότομα σήκωμα θα προκαλέσει μπλοκάρισμα των τροχών με τους οποίους συνδέεται και αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να γλιστρήσει εκτός ελέγχου. Για να επιβραδύνουμε με το χειρόφρενο θα πρέπει να το σηκώσουμε αργά μειώνοντας σταδιακά την ταχύτητα του οχήματος.
Εάν τώρα φτάσουμε έως εδώ και ακόμη δεν έχουμε καταφέρει να ακινητοποιήσουμε το όχημα, θα πρέπει να καταφύγουμε σε πιο δραστικά μέτρα. Το πρώτο είναι να προσπαθήσουμε να βρούμε ένα σημείο εκτός δρόμου όπου το αυτοκίνητο θα επιβραδύνει λόγω της διαφορετική επιφάνειας χωρίς όμως να υπάρχει κίνδυνος για χειρότερο ατύχημα, όπως η πιθανότητα να τουμπάρει. Αν ούτε αυτό υπάρχει σαν ενδεχόμενο τότε θα πρέπει να καταφύγουμε στις μπαριέρες που μπορεί να έχει ο δρόμος. Για να γίνει όμως κάτι τέτοιο με τον ελάχιστο δυνατό κίνδυνο, θα πρέπει να πλησιάσουμε σιγά σιγά και να ακουμπήσουμε σταδιακά το πλάι του αυτοκινήτου επάνω τους. Από εκεί θα χρησιμοποιήσουμε την τριβή για να σταματήσουμε το όχημα.
Δείτε ακόμη: Δίπλωμα οδήγησης: Σε ποια ηλικία πρέπει να το παραδώσω οριστικά;
Σε κάθε περίπτωση, πάντα θα πρέπει να είμαστε σίγουροι για την κατάσταση του οχήματος. Για να επιτευχθεί αυτό πρέπει να πραγματοποιούμε τακτικούς ελέγχους έτσι ώστε να ελαχιστοποιήσουμε τις πιθανότητες του να συμβεί κάτι από τα παραπάνω.