Γυρνάνε τα χιλιόμετρα στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα με ψηφιακό καντράν;
Η απάτη των γυρισμένων χιλιομέτρων στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα μπορεί να εφαρμοστεί και στα νέα μοντέλα ή οι σύγχρονες τεχνολογίες δεν το επιτρέπουν;
- -
- -
Όταν αγοράζει κανείς μεταχειρισμένο αυτοκίνητο, ένα από τα πρώτα πράγματα που θα πρέπει να ελέγξει είναι να μην έχει γυρισμένα χιλιόμετρα. Πρόκειται για μια συνηθισμένη τακτική που τη συναντάμε κυρίως σε εμπόρους μεταχειρισμένων («μαντράδες») και σπανιότερα, σε ιδιώτες πωλητές. Η επέμβαση στον χιλιομετρητή γίνεται με απώτερο σκοπό την αύξηση της μεταπωλητικής αξίας και την επίτευξη μιας υψηλότερης τιμής. Πλέον, όμως, μέσω των ΚΤΕΟ, είναι πιο δύσκολο να εφαρμοστεί η απάτη από τους επιτήδειους. Επίσης, οι σύγχρονες τεχνολογίες των αυτοκινήτων, καθιστούν πιο περίπλοκη τη διαδικασία.
Πώς γυρίζουν τα χιλιόμετρα στα μεταχειρισμένα;
Παλαιότερα που ο χιλιομετρητής ήταν αναλογικός, η επέμβαση στα διανυθέντα χιλιόμετρα ήταν μια πολύ απλή διαδικασία. Ένα λεπτό, ίσιο κατσαβίδι αρκούσε ώστε να γυρίσουν τον αριθμό στο καντράν, μειώνοντας τα χιλιόμετρα κατά μερικές δεκάδες, ακόμη και εκατοντάδες χιλιάδες! Το μοναδικό στοιχείο που μαρτυρούσε την επέμβαση ήταν το σημάδι από το κατσαβίδι στις βίδες του πλαστικού διάφανου προστατευτικού που καλύπτει το καντράν. Εδώ και τουλάχιστον δύο δεκαετίες όμως, ο χιλιομετρητής είναι ψηφιακός. Αυτό σημαίνει ότι κάθε κίνηση εξαπάτησης θα πρέπει να γίνει ηλεκτρονικά.
Στα αυτοκίνητα παλαιότερης τεχνολογίας με ψηφιακό χιλιομετρητή, η διαδικασία δεν ήταν και τόσο δύσκολη. Μέσω της θύρας OBD, ειδικά μηχανήματα μπορούν να επέμβουν στη μικρή οθόνη καταγραφής των χιλιομέτρων, αλλάζοντας το νούμερο που προβάλλεται. Ωστόσο θα πρέπει να πούμε ότι μια τέτοια λειτουργία είναι απαραίτητη, σε περίπτωση που το εργοστασιακό καντράν χρειαστεί αλλαγή. Ο ιδιοκτήτης θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα ρύθμισης των χιλιομέτρων, αφού ο νέος πίνακας οργάνων δεν θα αναγράφει το σωστό νούμερο. Το πρόβλημα είναι ότι κάποιοι επιτήδειοι εκμεταλλεύονται αυτή τη δυνατότητα!
Είναι πιο δύσκολο στα νέα αυτοκίνητα;
Στα καινούργια αυτοκίνητα λοιπόν, αν και υπάρχει ο τρόπος να αλλάξει ο αριθμός των χιλιομέτρων στην οθόνη, οι κατασκευαστές έχουν πάρει μέτρα προστασίας και κρατάνε τον πραγματικό αριθμό των χιλιομέτρων σε διάφορους εγκεφάλους του οχήματος.
Δείτε ακόμη: Τέλος τα γυρισμένα χιλιόμετρα - Ψηφιακά το ΚΤΕΟ και το point system
Η δυνατότητα επέμβασης στον χιλιομετρητή δίνεται κανονικά, για τις περιπτώσεις που χρειαστεί αντικατάσταση το καντράν, όμως αν κάποιος κάνει τη «λαμογιά» και κατεβάσει τα χιλιόμετρα, ο γνήσιος αριθμός αποθηκεύεται και στον εγκέφαλο του σασμάν, για παράδειγμα, αν είναι αυτόματο. Κάποιες μάρκες κρατάνε το γνήσιο νούμερο χιλιομέτρων και στα κλειδιά του αυτοκινήτου, ακόμη και σε άλλα ηλεκτρονικά υποσυστήματα.
Φυσικά, σε όλα αυτά δεν δίνεται η δυνατότητα επέμβασης ώστε να διασφαλιστεί ότι τα πραγματικά χιλιόμετρα θα είναι εμφανή. Ο αγοραστής ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου δεν μπορεί να έχει πρόσβαση σε αυτές τις πληροφορίες, καθώς απαιτείται ειδικός εξοπλισμός και εξειδικευμένες γνώσεις. Ωστόσο, ένας έλεγχος στην επίσημη αντιπροσωπεία ή σε ένα συνεργείο εμπιστοσύνης θα φανερώσει την απάτη, καθώς οι τεχνικοί γνωρίζουν που ακριβώς να ψάξουν για πιθανά… διαμάντια. Για αυτόν ακριβώς το λόγο η καλύτερη πρόταση για έναν υποψήφιο αγοραστή είναι να μη λυπηθεί τα λεφτά ή τον χρόνο του και να επενδύσει σε έναν σωστό έλεγχο του οχήματος που θέλει να αγοράσει, για να μη το… μετανιώσει στη συνέχεια.