Ανέβασε θερμοκρασία το αυτοκίνητο - Τι πρέπει να κάνω;
Η υπερθέρμανση του κινητήρα δεν είναι κάτι ασυνήθιστο στα αυτοκίνητα. Το θέμα είναι πως θα την αντιμετωπίσεις.
- -
- -
Τα αυτοκίνητα για να λειτουργήσουν σωστά χρειάζονται τακτική συντήρηση και έλεγχο. Η υπερθέρμανση του κινητήρα είναι ένα από συχνότερα φαινόμενα που παρατηρούνται, ειδικά σε οχήματα που δεν έχουν τηρήσει κατά γράμμα το πρόγραμμα service. Τι μπορούμε να κάνουμε όμως σε περίπτωση που συμβεί και σε μας;
Δείτε ακόμη: Φιμέ τζάμια: 5 Tips για να διαλέξεις τα σωστά
Πώς καταλαβαίνουμε ότι το αυτοκίνητο έχει ανεβάσει θερμοκρασία;
Αρχικά, θα πρέπει να γίνει η διάγνωση του προβλήματος. Η πρώτη και προφανέστερη ένδειξη που υποδεικνύει ότι ο κινητήρας έχει υπερθερμανθεί είναι ο δείκτης της θερμοκρασίας στο κοντέρ που συνήθως συνοδεύει αυτόν της βενζίνης. Εάν αυτός έχει ξεπεράσει την μέση ή γενικότερα την θέση όπου σταματά υπό φυσιολογικές συνθήκες και έχει πλησιάσει το κόκκινο τότε το μοτέρ έχει ανεβάσει θερμοκρασία. Σε μερικά αυτοκίνητα μπορεί να έχει ανάψει και σχετική λυχνία.
Υπάρχουν οχήματα χωρίς όργανο μέτρησης, στα οποία όταν εκκινεί ο κινητήρας και είναι κρύος το λαμπάκι ανάβει μπλε και στη συνέχεια, όταν ο κινητήρας φτάσει την επιθυμητή θερμοκρασία λειτουργίας, το λαμπάκι σβήνει. Αυτή είναι η φυσιολογική διαδικασία. Όταν όμως κι εδώ η θερμοκρασία του μοτέρ περάσει το ανώτατο επιθυμητό όριο, τότε το λαμπάκι ανάβει κόκκινο. Από εκεί και πέρα, άλλη ένδειξη είναι η απώλεια ισχύος ή οι περίεργοι θόρυβοι όπως χτυπήματα από την περιοχή του κινητήρα.
Τι πρέπει να κάνω όταν ανάψει η ένδειξη της θερμοκρασίας;
Σε περίπτωση λοιπόν που συμβεί οποιοδήποτε από τα παραπάνω, ιδανικά πρέπει να σταματήσετε κατευθείαν το αυτοκίνητο. Η αυξημένη θερμοκρασία μπορεί να προκαλέσει σημαντικές ζημιές, ακόμη και να φέρει πρόωρο τέλος στη ζωή του κινητήρα. Περιμένετε πέντε λεπτά ώστε να μην καείτε και ελέγξτε προσεκτικά το δοχείο διαστολής του ψυκτικού που βρίσκεται στον χώρο του κινητήρα (συμβουλευτείτε το βιβλίο οδηγιών του κατασκευαστή). Αν το δοχείο είναι άδειο ή έχει πολύ χαμηλή στάθμη υγρού, συμπληρώστε με νερό ή ψυκτικό υγρό (παραφλού). Αν η στάθμη του υγρού στο δοχείο είναι μέσα στα επιθυμητά όρια, μπορείτε να ξεκινήσετε αλλά θα πρέπει να κοιτάτε συνέχεια το δείκτη ή το λαμπάκι της θερμοκρασίας.
Αν η θερμοκρασία ανεβαίνει πάλι, το καλύτερο είναι να σταματήσετε και να καλέσετε οδική βοήθεια. Μπορεί η ζημιά να είναι φτηνή και να αφορά κάποιο σκισμένο κολάρο, χαλασμένο θερμοστάτη ή βεντιλατέρ. Ίσως όμως το πρόβλημα να είναι πιο σοβαρό, όπως καμένη φλάντζα κεφαλής. Σε κάθε περίπτωση, αν ο κινητήρας υπερθερμανθεί μπορεί να πάθει σημαντική ζημιά, ακόμη και να καταστραφεί.
Δείτε ακόμη: 10 τρόποι για να μειώσεις την κατανάλωση βενζίνης
Αν βρίσκεστε σε απομακρυσμένη περιοχή και δεν είναι εύκολο να περιμένετε την οδική βοήθεια, μπορείτε να δοκιμάσετε την εξής «πατέντα»: ανοίξτε το καλοριφέρ στο τέρμα ζεστό και κατευθύνοντας τους αεραγωγούς έξω από τα ανοιχτά παράθυρα. Με αυτό τον τρόπο αποβάλλεται θερμότητα από τον κινητήρα. Αν το λαμπάκι δεν ανάβει πια, συνεχίστε μέχρι το πλησιέστερο συνεργείο. Αν συνεχίσει να ανάβει, ακινητοποιήστε το αυτοκίνητο και καλέστε οπωσδήποτε βοήθεια.