Λευκός, μπλε ή μαύρος καπνός από την εξάτμιση: Τι φανερώνει το χρώμα των καυσαερίων;
Πόσο θα πρέπει να ανησυχήσουμε αν δούμε χρώμα στα καυσαέρια της εξάτμισης από το αυτοκίνητό μας; Είναι επικίνδυνο ή μήπως… ακριβό;
- -
- -
Η συντήρηση του αυτοκινήτου, είναι ένα κεφάλαιο το οποίο θα πρέπει να τηρείτε… ευλαβικά, αν θέλετε να μη σας παρουσιάσει μια ακριβή ζημιά που θα σας βγάλει εκτός προϋπολογισμού. Με τακτικά service και έλεγχο όποτε διαπιστώσετε κάτι ασυνήθιστο στο όχημά σας, μειώνετε πολύ τις πιθανότητες να παρουσιαστεί πρόβλημα που θα στοιχίσει πολλά χρήματα. Απαραίτητη προϋπόθεση, είναι να πραγματοποιείτε και μόνοι σας κάποιους βασικούς ελέγχους, αλλά και να είστε παρατηρητικοί, ώστε να εντοπίζετε έγκαιρα τα σημάδια που σας δείχνουν ότι κάτι δεν πάει καλά.
Το χρώμα των καυσαερίων για παράδειγμα, μπορεί να είναι λευκό, μπλε ή μαύρο, με την κάθε περίπτωση να λέει διαφορετικά πράγματα για τον κινητήρα, και για τα προβλήματα που ίσως κρύβει. Δείτε παρακάτω αναλυτικά τι σημαίνει το καθένα.
Λευκός καπνός από την εξάτμιση
Αν παρατηρήσετε λευκό καπνό να βγαίνει από την εξάτμιση, τότε υπάρχει μια ένδειξη ότι ο κινητήρας, με κάποιο τρόπο, καίει το αντιψυκτικό υγρό του. Γενικά, το κύκλωμα ψύξης είναι κλειστό και το λεγόμενο και ως «παραφλού» δεν πρέπει να αναμειγνύεται με λάδια ή να περνάει στον θάλαμο καύσης. Αν το αντιψυκτικό όμως φτάνει στο μοτέρ, τότε αρχίζει να καίγεται, με αποτέλεσμα τον λευκό καπνό από την εξάτμιση. Προσοχή, όμως: δεν αναφερόμαστε στον πυκνό λευκό καπνό που παράγουν τα αυτοκίνητα τις ημέρες με πολύ κρύο ή έντονη υγρασία. Αυτοί είναι απλώς υδρατμοί και δεν συντρέχει κανένας λόγος ανησυχίας.
Μπλε-γκρι καπνός από την εξάτμιση
Στην περίπτωση που δείτε το καυσαέριο από την εξάτμιση να βγαίνει με ένα απαλό μπλε-γκρι χρώμα, τότε τα νέα επίσης δεν είναι καλά. Αυτή η απόχρωση συνήθως αποτελεί ένδειξη ότι το μοτέρ καίει λάδια. Τα λιπαντικά του κινητήρα κυκλοφορούν ανάμεσα στα κινούμενα μέρη για λίπανση και δεν θα πρέπει να καίγονται. Οπότε, το επόμενο βήμα είναι η επίσκεψη στον μηχανικό, ώστε να πραγματοποιηθεί «αυτοψία» του προβλήματος. Ένας ακόμη τρόπος να ελέγξει κάποιος αν το αυτοκίνητο καίει λάδι (εκτός από την κλασική μέτρηση, φυσικά) είναι να βάλει το χέρι του στην εξάτμιση όταν είναι κρύα και να δει αν υπάρχει ένα λιπαρό φιλμ στο εσωτερικό της απόληξης.
Δείτε ακόμη: 5 βλάβες αυτοκινήτου με τις οποίες δεν πρέπει να κάνεις ούτε μέτρο
Μαύρος καπνός από την εξάτμιση
Το καυσαέριο με το έντονο μαύρο χρώμα από την εξάτμιση το βλέπουμε πολύ συχνά σε παλαιότερης τεχνολογίας diesel κινητήρες, χωρίς πολλές αντιρρυπαντικές τεχνολογίες και φίλτρο DPF. Σε πιο σύγχρονα μοτέρ πετρελαίου, ο μαύρος καπνός ίσως σημαίνει δυσλειτουργία στο φίλτρο και πιθανότατα, θα συνοδεύεται και από άλλα «συμπτώματα». Αν βλέπουμε μαύρο καπνό σε βενζινοκίνητο αυτοκίνητο, τότε το πρόβλημα είναι ότι το μείγμα αέρα-βενζίνης στον κινητήρα είναι πολύ πλούσιο ή με άλλα λόγια, έχει μεγαλύτερη ποσότητα βενζίνης από ότι πρέπει. Το ραντεβού με τον μηχανικό θα πρέπει να κανονιστεί άμεσα, για να αποφύγετε τα χειρότερα.