Νεκρά σε αυτόματο κιβώτιο -Πού χρησιμεύει

Σε κάθε αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, υπάρχει μια ξεχωριστή θέση που υποδεικνύει το γνωστό σε όλους μας «νεκρό», για την απεμπλοκή της μετάδοσης από τον κινητήρα. Ποιος ο λόγος, όμως;

  • -
  • -

Τα αυτοκίνητα με αυτόματο κιβώτιο αρχίζουν να κερδίζουν ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο στις πωλήσεις. Οι αγοραστές τα προτιμούν λόγω της αυξημένης άνεσης κατά την οδήγηση, ενώ η εξέλιξη της τεχνολογίας έχει εξαλείψει τα περισσότερα από τα μειονεκτήματα που είχαν τα αυτόματα κιβώτια στο παρελθόν, όταν επικρατούσαν τα μηχανικά σασμάν. Ωστόσο, ένα κοινό σημείο όλων των αυτόματων κιβωτίων με τα χειροκίνητα, είναι η ύπαρξη της «νεκράς», ή πιο σωστά, το… νεκρό. Το ονομάζουμε έτσι καθώς στη συγκεκριμένη θέση, το αυτοκίνητο απεμπλέκει τη μετάδοση από τον κινητήρα, άρα όσο κι αν πατήσουμε το δεξί πεντάλ (γκάζι), το μόνο που παράγεται είναι θόρυβος από το μοτέρ.

Ο βασικός ρόλος της θέσης «Ν»

Όλοι γνωρίζουμε ότι στην οδήγηση, ποτέ δεν χρησιμοποιούμε το «νεκρό» στο κιβώτιο. Όταν το όχημα κινείται θα πρέπει πάντα να υπάρχει επιλεγμένη η κατάλληλη σχέση, ακόμη κι αν δεν πατάμε καθόλου το γκάζι, όπως για παράδειγμα στις κατηφόρες. Στο αυτόματο κιβώτιο η μονάδα διαχείρισης αναλαμβάνει πάντα να επιλέγει την κατάλληλη σχέση. Σε ένα χειροκίνητο κιβώτιο, όταν σταματάμε, πάντα αφήνουμε το σασμάν στο «νεκρό» (πχ σε ένα φανάρι). Αυτό δεν χρειάζεται να το κάνουμε στο αυτόματο, αφού επιλέγουμε μόνο το “D” (Drive) και όλα τα υπόλοιπα, τα ρυθμίζει ο εγκέφαλος (με μια μόνο εξαίρεση που θα αναλύσουμε παρακάτω).

Δείτε ακόμη: Το «κρυφό κουμπί» στα αυτοκίνητα - Μπορεί να σου γλυτώσει ακόμη και 100 €

Το «νεκρό» στο αυτόματο κιβώτιο χρησιμεύει μόνο στις περιπτώσεις που θέλουμε να αφήσουμε το αυτοκίνητο να ρολάρει ελεύθερα, στην περίπτωση ενός προβλήματος (για να το ρυμουλκήσουμε πάνω στο φορτηγό της οδικής βοήθειας, για παράδειγμα) ή αν θέλουμε για κάποιο λόγο να το σπρώξουμε. Στο παρκάρισμα χρησιμοποιούμε πάντα τη θέση “P” (Parking) ενώ στην κίνηση του οχήματος, το “D” για να κινηθεί προς τα εμπρός ή το “R” (Reverse) για να κάνουμε όπισθεν.

Πότε πρέπει να βάζω “N” σε αυτόματο;

Υπάρχει μια μόνο κατηγορία αυτόματου κιβωτίου που όταν σταματάμε στο φανάρι, καλό είναι να επιλέγουμε τη θέση “N”. Πρόκειται για τα αυτοματοποιημένα μηχανικά κιβώτια, γνωστά και ως «ρομποτιζέ». Η διαφορά σε αυτή την περίπτωση είναι ότι το κιβώτιο είναι ένα κλασικό χειροκίνητο κιβώτιο ως προς τη δομή του, με αυτοματοποιημένο συμπλέκτη. Ο οδηγός το οδηγεί μεν σαν κανονικό αυτόματο (υπάρχουν δύο πεντάλ και όχι τρία), αλλά το ίδιο το σασμάν είναι επί της ουσίας ένα χειροκίνητο. Στο φανάρι λοιπόν είναι καλό να βάζουμε το “N”, γιατί αλλιώς το σύστημα έχει την πρώτη «σε αναμονή» και επιβαρύνεται το σύστημα του συμπλέκτη. Για τους ίδιους λόγους που μας λένε στο κλασικό χειροκίνητο κιβώτιο να μην έχουμε την πρώτη «κουμπωμένη» στο φανάρι, αλλά να βάζουμε «νεκρό», το ίδιο ισχύει και στον συγκεκριμένο τύπο. Αυτό το είδος αυτόματου κιβωτίου ξεχωρίζει καθώς συνήθως δεν έχει την επιλογή “P (Parking), παρά μόνο τις R, N, D. To συναντάμε κυρίως σε μικρά, φθηνά αυτοκίνητα πόλης (Hyundai i10, Smart ForTwo παλαιότερης γενιάς) ή σε πιο παλιά σπορ αυτοκίνητα όπως το BMW M3 E46 με το κιβώτιο SMG.