Πόσα και ποια ΣΕΑ έχουν φορτιστές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα; Πόσο γρήγοροι είναι;
Το ταξίδι με ηλεκτρικό αυτοκίνητο γίνεται πολύ ευκολότερο όταν υπάρχουν φορτιστέςς σε ΣΕΑ, ώστε να συνδυάζουμε τη φόρτιση με στάση για ξεκούραση. Ψάξαμε και τους βρήκαμε όλους!
- -
- -
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στην Ελλάδα σήμερα έχουν μεγαλύτερη αυτονομία από ποτέ, καθώς τα μεγέθη των μπαταριών έχουν μεγαλώσει, οι ηλεκτρικοί κινητήρες έχουν εξελιχθεί και οι αεροδυναμικές αντιστάσεις έχουν μειωθεί στο ελάχιστο.
Παρόλα αυτά, κάποια στιγμή ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι αναμενόμενο να χρειαστεί φόρτιση, ειδικά αν το ταξίδι είναι μεγαλύτερο των 300 – 400 km. Φυσικά το πρώτο σημείο που έρχεται στο νου γι΄ αυτήν τη διαδικασία είναι τα ΣΕΑ.
Στάση για ξεκούραση, φόρτιση, ασφάλεια και… βιολογικές ανάγκες
Η φόρτιση στα ΣΕΑ είναι ο ευκολότερος τρόπος για να συνεχίσει το ταξίδι του ο κάτοχος ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, καθώς ο ανεφοδιασμός με ρεύμα θα συνδυαστεί με την κάλυψη ανθρώπινων/βιολογικών αναγκών, όπως τουαλέτα ή/και φαγητό.
Δείτε ακόμα: Ελλάδα: Κάθε πόσα km υπάρχει ΣΕΑ στις εθνικές οδούς - Αναλυτικά τα σημεία
Επιπλέον, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι συστήνεται κάθε 2 ώρες οδήγησης να κάνουμε στάσεις διάρκειας τουλάχιστον 15 λεπτών, ώστε να παραμένουμε ξεκούραστοι και με οξυμένα αντανακλαστικά.
Επιτακτική ανάγκη η ύπαρξη πανίσχυρων φορτιστών
Φυσικά για να έχει νόημα η φόρτιση σε ένα ΣΕΑ θα πρέπει να υπάρχουν φορτιστές και μάλιστα όσο μεγαλύτερης ισχύος γίνεται, ώστε η στάση να διαρκεί λίγο. Έτσι, από τη μία η αναμονή οδηγού κι επιβατών θα είναι μικρή, από την άλλη ο φορτιστής θα μπορεί να εξυπηρετήσει περισσότερα αυτοκίνητα. Το τελευταίο είναι πολύ σημαντικό, ειδικά σε περιόδους όπως διακοπές, γιορτές, αργίες και τριήμερα.
Τα ΣΕΑ ήταν από τα πρώτα μέρη στην Ελλάδα που μπήκαν ταχυφορτιστές, καθώς φάνηκε από νωρίς ο κομβικός ρόλος που θα έπαιζαν στην υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης. Αν οι κάτοχοι ηλεκτρικών αυτοκιννήτων ήξεραν ότι θα μπορούσαν να ταξιδέψουν εύκολα, θα προχωρούσαν στην αγορά αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων. Αν όχι, δεν θα τα αγόραζαν ή θα περιορίζονταν στις πόλεις.
Έχουν φορτιστές τα ΣΕΑ στην Ελλάδα;
Αυτήν τη στιγμή τα περισσότερα ΣΕΑ στην Ελλάδα έχουν φορτιστές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ η πλειοψηφία όσων δεν έχουν ακόμα, κινούν τις ανάλογες διαδικασίες ώστε να αποκτήσουν σύντομα. Το πιο σύνηθες είναι η ισχύς φόρτισης να κινείται στα 50 kW με 60 kW, ενώ υπάρχουν περιπτώσεις που συναντάμε ισχυρότερους φορτιστές της τάξης των 180 kW, 200 kW ή ακόμα και 360 kW. Οι τελευταίοι είναι και οι ισχυρότεροι που συναντάμε στην Ελλάδα, γενικά.
Χρειαζόμαστε πανίσχυρους φορτιστές στα ΣΕΑ… χθες!
Όταν ξεκίνησε η τοποθέτηση των πρώτων ταχυφορτιστών στα ΣΕΑ της Ελλάδας, η ύπαρξη εκείνων με τα 50 kW αποτελούσε όαση σε μία χώρα χωρίς δίκτυα φόρτισης, όμως πλέον είναι κάτι παραπάνω από ανεπαρκείς.
Αν και τυπικά θεωρούνται ταχυφορτιστές, στην πραγματικότητα η ταχύτητα φόρτισης που προσφέρουν είναι πολύ μικρή και ξεπερασμένη προ πολλού. Το δίκτυο της Ελλάδας χρειάζεται πολύ ισχυρούς φορτιστές της τάξης των εκατοντάδων kW, σε κάθε ΣΕΑ, άμεσα και με όσο γίνεται περισσότερες θέσεις φόρτισης.
Τι κάνω αν δεν έχει φορτιστή το ΣΕΑ;
Πάντα υπάρχει το ενδεχόμενο ο φορτιστής ενός ΣΕΑ να μην λειτουργεί ή να είναι κατειλημμένος από άλλο αυτοκίνητο (ένας ακόμα λόγος που χρειαζόμαστε ταχύτερους φορτιστές, με περισσότερες θέσεις φόρτισης).
Αν βρεθούμε αντιμέτωποι με μία τέτοια κατάσταση πρέπει να ξέρουμε ότι σε αρκετά σημεία της Ελλάδας υπάρχουν πολύ γρήγοροι φορτιστές, σε μικρές αποστάσεις από κάποιον αυτοκινητόδρομο.
Δηλαδή ο οδηγός βγαίνει από τον αυτοκινητόδρομο και στα πρώτα 2-3 km συναντάει τον φορτιστή. Πρόκειται για πρακτική την οποία συναντάμε αρκετά συχνά και στο εξωτερικό. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Tesla στη Λάρισα, καθώς οι φορτιστές που έχει εγκαταστήσει εκεί δεν είναι πάνω στον αυτοκινητόδρομο.
Μία εταιρεία που εφαρμόζει κατά κόρον αυτήν την πρακτική είναι η PPC Blue (πρώην ΔΕΗ Blue). Μερικά ενδεικτικά σημεία είναι στο Κάστρο Βοιωτίας, στο Ρίο, στη Λάρισα, στον Άγιο Στέφανο, στην Άρτα, στα Ιωάννινα, στην Τρίπολη, στο Βέλο και στα Τρίκαλα.
Εγνατία Οδός | ||||
DC (CCS) | DC (CHAdeMO) | AC | Δίκτυο | |
ΣΕΑ Πλατάνου προς Θεσσαλονίκη | 50 kW | 50 kW | 22 kW | incharge |
ΣΕΑ Πλατάνου προς Ιωάννινα | 50 kW | 50 kW | 22 kW | incharge |
Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου | ||||
DC (CCS) | DC (CHAdeMO) | AC | Δίκτυο | |
ΣΕΑ Αλμυρού προς Θεσσαλονίκη | 60 kW | 60 kW | 22 kW | chargespot |
ΣΕΑ Αλμυρού προς Αθήνα | 60 kW | 60 kW | - | chargespot |
ΣΕΑ Νίκαιας προς Θεσσαλονίκη | 50 kW | 50 kW | 22 kW | chargespot |
ΣΕΑ Νίκαιας προς Αθήνα | 50 kW | 50 kW | 22 kW | chargespot |
ΣΕΑ Ευαγγελισμού προς Θεσσαλονίκη | 50 kW | 50 kW | 43 kW | ElpeFuture |
ΣΕΑ Ευαγγελισμού προς Αθήνα | 50 kW | 50 kW | 43 kW | ElpeFuture |
ΣΕΑ Σκοτίνας προς Θεσσαλονίκη | 200 kW | 50 kW | 22 kW | incharge |
ΣΕΑ Σκοτίνας προς Αθήνα | 200 kW | 50 kW | 22 kW | incharge |
ΣΕΑ Κορινού προς Θεσσαλονίκη | 360 kW | 50 kW | 22 kW | incharge |
ΣΕΑ Κορινού προς Αθήνα | 360 kW | 50 kW | 22 kW | incharge |
Αυτοκινητόδρομος Α.Θ.Ε. | ||||
DC (CCS) | DC (CHAdeMO) | AC | Δίκτυο | |
ΣΕΑ Βαρυμπόμπης προς Αθήνα | 50 kW | 50 kW | 22 kW | ElpeFuture |
ΣΕΑ Καπανδριτίου προς Θεσσαλονίκη | 50 kW | 50 kW | 22 kW | ElpeFuture |
ΣΕΑ Μαλακάσας προς Θεσσαλονίκη* | 100 kW | 50 kW | easypower | |
ΣΕΑ Μαλακάσας προς Αθήνα* | 120 kW | 50 kW | easypower | |
ΣΕΑ Σχηματαρίου προς Θεσσαλονίκη | 50 kW | 50 kW | 22 kW | ElpeFuture |
ΣΕΑ Σχηματαρίου προς Αθήνα | 50 kW | 50 kW | 22 kW | ElpeFuture |
ΣΕΑ Αταλάντης προς Θεσσαλονίκη** | 360 kW | 62,5 kW | - | incharge |
ΣΕΑ Αταλάντης προς Αθήνα** | 360 kW | 50 kW | 22 kW | incharge |
*στο ΣΕΑ Μαλακάσας (Σείριος) η φόρτιση είναι δωρεάν, αλλά μόνο από τις 09:00 μέχρι τις 17:00.
**στο ΣΕΑ Αταλάντης έχει τοποθετήσει και η Tesla δικούς της φορτιστές, σε αμφότερα τα ρεύματα κυκλοφορίας, οι οποίοι μπορούν να χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά από κατόχους των αυτοκινήτων που κατασκευάζει η ίδια.
Κεντρική Οδός (Ε65) | ||||
DC (CCS) | DC (CHAdeMO) | AC | Δίκτυο | |
ΣΕΑ Σοφάδων προς Τρίκαλα | 50 kW | 50 kW | 22 kW | incharge |
ΣΕΑ Σοφάδων προς Αθήνα | 50 kW | 50 kW | 22 kW | incharge |
Ιόνια Οδός | ||||
DC (CCS) | DC (CHAdeMO) | AC | Δίκτυο | |
ΣΕΑ Ευηνοχωρίου προς Ιωάννινα | 50 kW | 50 kW | 22 kW | incharge |
ΣΕΑ Ευηνοχωρίου προς Αντίρριο | 50 kW | 50 kW | 22 kW | incharge |
ΣΕΑ Αμβρακίας προς Ιωάννινα | 50 kW | 50 kW | 22 kW | incharge |
ΣΕΑ Αμφιλοχίας*** | 200 kW | 50 kW | 22 kW | incharge |
ΣΕΑ Φιλιππιάδας προς Ιωάννινα | 50 kW | 50 kW | 22 kW | incharge |
ΣΕΑ Φιλιππιάδας προς Αντίρριο | 50 kW | 50 kW | 22 kW | incharge |
ΣΕΑ Επισκοπικού προς Ιωάννινα | 50 kW | 50 kW | 22 kW | incharge |
ΣΕΑ Επισκοπικού προς Αντίρριο | 50 kW | 50 kW | 22 kW | incharge |
***Το ΣΕΑ Αμφιλοχίας είναι στο ρεύμα προς Αντίρριο, όμως υπάρχει πρόβλεψη και κατάλληλη σήμανση ώστε να είναι εύκολα προσβάσιμο και από τα οχήματα που ταξιδεύουν προς Ιωάννινα.
Ολυμπία Οδός | ||||
DC (CCS) | DC (CHAdeMO) | AC | Δίκτυο | |
ΣΕΑ Μεγάρων προς Πάτρα | 50 kW | 50 kW | 22 kW | incharge |
ΣΕΑ Μεγάρων προς Αθήνα | 50 kW | 50 kW | 22 kW | incharge |
ΣΕΑ Ζευγολατιού προς Αθήνα | - | - | - | - |
ΣΕΑ Βέλου προς Πάτρα | 120 kW (Elpe Future) 50 kW (Fortizo) |
50 kW (Fortizo) | - | ElpeFuture + Fortizo |
ΣΕΑ Βέλου προς Αθήνα |
120 kW (Elpe |
50 kW (Fortizo) | - |
ElpeFuture |
ΣΕΑ Ακράτας προς Πάτρα | - | - | - | - |
ΣΕΑ Ακράτας προς Αθήνα | - | - | - | - |
ΣΕΑ Αιγίου προς Πάτρα | - | - | - | - |
ΣΕΑ Αιγίου προς Αθήνα | - | - | - | - |
ΣΕΑ Ψαθόπυργου προς Πάτρα**** | 50 kW | 50 kW | 22 kW | ElpeFuture |
ΣΕΑ Ψαθόπυργου προς Αθήνα**** | 50 kW | 50 kW | 22 kW | ElpeFuture |
****στο ΣΕΑ Ψαθόπυργου έχει τοποθετήσει και η Tesla δικούς της φορτιστές, σε αμφότερα τα ρεύματα κυκλοφορίας, οι οποίοι μπορούν να χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά από κατόχους των αυτοκινήτων που κατασκευάζει η ίδια.
Μορέας | ||||
DC (CCS) | DC (CHAdeMO) | AC | Δίκτυο | |
ΣΕΑ Σπαθοβουνίου προς Καλαμάτα | 50 kW | 50 kW | 22 kW | ElpeFuture |
ΣΕΑ Σπαθοβουνίου προς Κόρινθο | 360 kW | 50 kW | 22 kW | incharge |
ΣΕΑ Αρτεμισίου (Αλέα) προς Καλαμάτα | - | - | - | - |
ΣΕΑ Νεστάνης προς Αθήνα | 50 kW | 50 kW | 43 kW | ElpeFuture |
ΣΕΑ Αγ. Φλώρος/Αρφαρά προς Καλαμάτα | 360 kW | 50 kW | 22 kW | incharge |
ΣΕΑ Αγ. Φλώρος/Αρφαρά προς Κόρινθο | 50 kW | 50 kW | 22 kW | incharge |
ΣΕΑ Πελλάνας προς Σπάρτη | 60 kW | 60 kW | 22 kW | incharge |
ΣΕΑ Πελλάνας προς Αθήνα | 50 kW | 50 kW | 22 kW | incharge |
Αττική Οδός | ||||
DC (CCS) | DC (CHAdeMO) | AC | Δίκτυο | |
ΣΕΑ Ασπροπύργου προς Αεροδρόμιο | 50 kW | 50 kW | 22 kW | ElpeFuture |
ΣΕΑ Ασπροπύργου προς Ελευσίνα | 50 kW | 50 kW | 22 kW | ElpeFuture |
ΣΕΑ Μεσογείων προς Αεροδρόμιο | - | - | - | - |
ΣΕΑ Μεσογείων προς Ελευσίνα | - | - | - | - |