Ζέστη ή κρύο; Πότε έχει μικρότερη αυτονομία ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο;

Ο καιρός επηρεάζει την αυτονομία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όμως πότε θα κάνουν περισσότερα χιλιόμετρα χωρίς φόρτιση οι κάτοχοι; Τον χειμώνα ή το καλοκαίρι;

  • -
  • -

Είναι γνωστό ότι το κρύο επηρεάζει την αυτονομία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αυτό συμβαίνει επειδή τα οχήματα πρέπει να θερμάνουν τόσο την μπαταρία, όσο και την καμπίνα, προκαλώντας σημαντική κατανάλωση ενέργειας. Αλλά πόσο ακριβώς επηρεάζεται η αυτονομία;

Και τι γίνεται με τη ζέστη; Το Consumer Reports προσπάθησε να απαντήσει σε αυτά τα ερωτήματα διεξάγοντας εποχιακές δοκιμές σε δημοφιλή ηλεκτρικά αυτοκίνητα με τετρακίνηση: Ford Mustang Mach-E Extended Range, Hyundai Ioniq 5, Tesla Model Y Long Range, και Volkswagen ID.4 Pro S.

https://cdn.gcdata.gr/data/photos/5b390ef718465cb2cb7fed8fa7c6cbe7.jpg

Πώς έγιναν οι δοκιμές αυτονομίας των ηλεκτρικών σε ζέστη και κρύο;

Κάθε αυτοκίνητο δοκιμάστηκε με τον ίδιο ακριβώς τρόπο από τους ίδιους οδηγούς, σε τρεις διαφορετικές ημέρες: μία παγωμένη, μία με ήπιο καιρό, και μία ζεστή. Το συμπέρασμα που προέκυψε είναι ότι ο κρύος καιρός μειώνει περίπου κατά 25% την αυτονομία όταν σε ταξίδι που η ταχύτητα είναι σταθερά στα 110 km/h, σε σύγκριση με τις ίδιες συνθήκες σε ήπιο καιρό.

Δείτε ακόμα: Ηλεκτρικό αυτοκίνητο: Πρέπει να το φορτίζω κάθε βράδυ;

Σε αντίθεση με ένα βενζινοκίνητο αυτοκίνητο, όπου η θέρμανση παρέχεται δωρεάν από τη θερμότητα του κινητήρα, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο πρέπει να παράγει θέρμανση και να διαχειρίζεται τη βέλτιστη θερμοκρασία της μπαταρίας με ενέργεια που προέρχεται από την ίδια την μπαταρία, μειώνοντας έτσι την αυτονομία.

https://cdn.gcdata.gr/data/photos/c6d562bd5b4978aa219ec71bb7551223.jpeg

Άλλα τα αναμενόμενα αποτελέσματα, άλλα τα πραγματικά

Αρχικά οι άνθρωποι που έκαναν την δοκιμή περίμεναν ότι ο ήπιος καιρός στους 16 βαθμούς Κελσίου θα παρείχε τη μεγαλύτερη αυτονομία. Ωστόσο, όταν έκαναν δοκιμές με την θερμοκρασία στους 27 βαθμούς Κελσίου παρατήρησαν ότι η αυτονομία ήταν μεγαλύτερη.

Αυτή η δοκιμή δείχνει ότι η αυτονομία ενός ηλεκτρικού οχήματος δεν είναι απόλυτο μέγεθος. Ο καιρός, οι ανηφόρες, η ταχύτητα, η κυκλοφορία, το φορτίο, οι επιβάτες και οι ρυθμίσεις του κλιματισμού επηρεάζουν την αυτονομία. Παρ' όλα αυτά, αυτό το πείραμα παρέχει σημαντικές πληροφορίες για τον ρόλο που παίζει ο καιρός στην αυτονομία.

https://cdn.gcdata.gr/data/photos/20f14d9796932f758645d330356f9ae8.jpg

Τα συνολικά ευρήματα του πειράματος – Μεγαλύτερη αυτονομία στη ζέστη ή στο κρύο;

Αυτή η σειρά δοκιμών υπογραμμίζει τη σημασία του να λαμβάνουμε τις εκτιμήσεις αυτονομίας ως γενικά μεγέθη και να έχουμε υπόψη τη «μεταβαλλόμενη φύση» της αυτονομίας των ηλεκτρικών οχημάτων. Ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που δεν περιμένουμε ένα αυτοκίνητο βενζίνης να καίει όσο λέει ο κατασκευαστής, ούτε να έχει ίδια κατανάλωση ανεξάρτητα από τη διαδρομή και τη θερμοκρασία.

Μία ακόμη διαφορά μεταξύ των βενζινοκίνητων αυτοκινήτων και των ηλεκτρικών οχημάτων είναι ότι κατά το συνεχές ταξίδι, ένα βενζινοκίνητο αυτοκίνητο επιτυγχάνει την καλύτερη οικονομία καυσίμου.

https://cdn.gcdata.gr/data/photos/82940cd5594d79941fd4d44fcfcf34ba.jpg

Ένα ηλεκτρικό όχημα, από την άλλη, δεν βρίσκεται στην ιδανική του απόδοση όταν κινείται στον αυτοκινητόδρομο, με περιορισμένη ευκαιρία να επωφεληθεί από την αναγεννητική πέδηση—ενέργεια που ανακτάται από το φρενάρισμα και την ελεύθερη κύλιση και επιστρέφει στην μπαταρία.

Επειδή η εκτίμηση αυτονομίας της Υπηρεσίας Προστασίας Περιβάλλοντος – EPA (οι δοκιμές έχουν γίνει στις ΗΠΑ) βασίζεται σε ένα μείγμα οδήγησης πόλης και αυτοκινητόδρομου, το αναμενόμενο αποτέλεσμα σε μια τέτοια δοκιμή είναι ότι τα οχήματα θα αποδίδουν λιγότερο από την εκτιμώμενη αυτονομία τους σε σταθερή ταχύτητα στον αυτοκινητόδρομο.

https://cdn.gcdata.gr/data/photos/5596fd769da0d3b0d25b61c5af6134c5.JPG

Το συμπέρασμα – Η μεγαλύτερη αυτονομία είναι στη ζέστη ή στο κρύο;

Συνοψίζοντας, υπάρχει μία σαφής τάση, κοινή ανάμεσα στα υπό δοκιμή μοντέλα, που δείχνει ότι υπό διαφορετικές εποχιακές θερμοκρασίες, ο χειμωνιάτικος κρύος καιρός έχει ως αποτέλεσμα τη μικρότερη αυτονομία, ακολουθούμενος από τις ήπιες θερμοκρασίες. Ήταν μια τυπική καλοκαιρινή μέρα με ήλιο και θερμοκρασία στους 30 βαθμούς Κελσίου που παρατηρήθηκε η μεγαλύτερη αυτονομία, παρά τη χρήση του κλιματισμού.