Τι κάνει το Manual στο αυτόματο κιβώτιο;

Το διαχωρισμό ανάμεσα σε αυτόματο και χειροκίνητο κιβώτιο την ξέρουμε. Τη manual λειτουργία σε αυτόματο κιβώτιο όμως την έχουμε καταλάβει;

  • -
  • -

Τα στρατόπεδα εδώ και δεκαετίες ήταν δύο. Οι φανατικοί υποστηρικτές των χειροκίνητων κιβωτίων και αυτοί που προτιμούν την ευκολία και την ταχύτητα ενός αυτόματου. Πλέον, με τα ηλεκτρικά έχει προστεθεί και το κοινό της «μίας σχέσης», αλλά δεν θα ασχοληθούμε με αυτό σήμερα.

Πολλά σύγχρονα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων λοιπόν, διαθέτουν μια λειτουργία που ονομάζεται Manual Mode (Χειροκίνητη Λειτουργία). Παρόλο που το αυτοκίνητο είναι εξοπλισμένο με αυτόματο κιβώτιο, αυτή η λειτουργία επιτρέπει να επιλέγονται από τον οδηγό χειροκίνητα οι ταχύτητες, όπως θα έκανε με ένα παραδοσιακό κιβώτιο που έχει λεβιέ και συμπλέκτη. Ας δούμε όμως πιο αναλυτικά τι ακριβώς κάνει το Manual Mode και πώς λειτουργεί.

1

Πώς λειτουργεί το Manual Mode;

Η «χειροκίνητη λειτουργία» στο αυτόματο κιβώτιο επιτρέπει στον οδηγό να ελέγχει τις αλλαγές των ταχυτήτων, χωρίς τη χρήση συμπλέκτη, μέσω του επιλογέα ταχυτήτων ή των paddles που βρίσκονται πίσω από το τιμόνι. Αντί να αφήσει το κιβώτιο να επιλέγει αυτόματα τη σωστή ταχύτητα ανάλογα με το πόσο γρήγορα κινείται το αυτοκίνητο και ποιες είναι οι ανάγκες επιτάχυνσης τη δεδομένη στιγμή, μπορεί να ανεβάσει ή να κατεβάσει ταχύτητα χειροκίνητα, έχοντας μεγαλύτερο έλεγχο της κίνησης του οχήματος.

2

Επίσης, επιλέγοντας τη σχέση χειροκίνητα, μπορεί να προσαρμόσει τον τρόπο που θέλει να λειτουργεί το αυτοκίνητο, ανάλογα με τις ανάγκες. Εάν δηλαδή θέλει να είναι έτοιμος για προσπέραση, είναι λογικό να διατηρεί μία ταχύτητα κάτω και τις στροφές του κινητήρα ψηλά, ώστε να βρίσκεται εντός του ωφέλιμου φάσματος και να μπορεί να επιταχύνει έγκαιρα, τη στιγμή που θέλει. Αντίστοιχα, πολλές φορές το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία μπορεί να κρατά την προηγούμενη ταχύτητα παραπάνω απ’ όσο θα ήθελε, ανεβάζοντας τις στροφές του κινητήρα. Για να το αποφύγει αυτό, το μόνο που χρειάζεται είναι να ανεβάσει χειροκίνητα μία ή περισσότερες σχέσεις. Για να μην είμαστε άδικοι βέβαια, σε περίπτωση που χρειαστεί να επιταχύνει γρήγορα, δεν είναι απαραίτητο να βρίσκεται σε χειροκίνητη λειτουργία, ώστε να μπορεί να κατεβάσει σχέση. Στα αυτοκίνητα που εξοπλίζονται με αυτόματο κιβώτιο, συνήθως κάτω από το γκάζι υπάρχει ένα κουμπί που ονομάζεται kickdown. Εάν πατήσει ο οδηγός τέρμα το γκάζι και πατηθεί και αυτό το κουμπί, τότε το αυτοκίνητο κατευθείαν θα κατεβάσει στην χαμηλότερη δυνατή σχέση, ώστε να επιταχύνει με τον ταχύτερο δυνατό τρόπο.

Δείτε ακόμη: Υβριδικό με χειροκίνητο κιβώτιο; Η Honda λέει πως γίνεται!

Επιστρέφοντας στη Manual λειτουργία, να πούμε ότι το κατέβασμα ταχυτήτων χειροκίνητα μπορεί να βοηθήσει στη χρήση του φρεναρίσματος με τον κινητήρα, ειδικά σε κατηφόρες, μειώνοντας έτσι την εξάρτηση από τα φρένα και κατ’ επέκταση την υπερθέρμανση τους. Όσον αφορά τη γενικότερη αίσθηση τώρα, πολλοί το θέλουν για τον πρώτο λόγο που αναφέραμε παραπάνω. Διότι ευχαριστιούνται τη μεγαλύτερη εμπλοκή τους στο χειρισμό του αυτοκινήτου, στοιχείο απαραίτητο ειδικά σε σπορ κατασκευές.