Τα 5 μεγάλα ψέματα για τους κινητήρες diesel - Τι πρέπει να ξέρεις
Οι πετρελαιοκινητήρες έχουν αρχίσει να εξαφανίζονται από την γκάμα πολλών αυτοκινήτων, παρά το γεγονός ότι ήταν αρκετά δημοφιλείς. Πολλοί όμως, πιστεύουν ακόμη σε κάποιους… μύθους!
- -
- -
Όσοι διαβάζετε τις εξελίξεις γύρω από την αυτοκινητοβιομηχανία, θα γνωρίζετε ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα βρίσκονται σε μια φάση διαρκούς ανάπτυξης. Ένα από τα βασικά «θύματα» του εξηλεκτρισμού είναι ο κλασικός κινητήρας diesel, παρά το γεγονός ότι τα μοτέρ πετρελαίου ήταν πολύ δημοφιλή σχεδόν σε όλες τις χώρες της Ευρώπης. Φυσικά σημαντικό ρόλο παίζουν και τα υβριδικά μοντέλα, αφού τα ηλεκτρικά από μόνα τους δεν έχουν ακόμη τόσο μεγάλη δυναμική ώστε να «ρίξουν» το diesel χωρίς βοήθεια. Η αλήθεια είναι ότι οι κατασκευαστές μείωσαν πάρα πολύ την γκάμα μοντέλων τους με πετρελαιοκινητήρα. Παλαιότερα σχεδόν όλα είχαν τουλάχιστον μια τέτοια έκδοση. Supermini, SUV, hatchback, sedan, οικογενειακά, μικρά, μεγάλα…
Και αυτός είναι ένας από τους βασικούς λόγους που οι πωλήσεις έχουν μειωθεί. Αν δεν υπάρχουν αυτοκίνητα diesel διαθέσιμα για αγορά, πως θα… πουλήσουν τα diesel; Από την άλλη, η βενζίνη ακόμη αντιστέκεται. Ο συνδυασμός του βενζινοκινητήρα με υβριδικές τεχνολογίες είναι πιο εύκολος και οι κατασκευαστές έχουν προτιμήσει αυτή την οδό, για εκείνους που δεν είναι έτοιμοι (ή απλώς δεν θέλουν) να εγκαταλείψουν τους κλασικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης. Σε κάθε περίπτωση, τα diesel πλέον τα συναντάμε σε μεγαλύτερα μοντέλα, οικογενειακά SUV, επαγγελματικά αυτοκίνητα, φορτηγά. Υπάρχουν και κάποιες εξαιρέσεις στις μικρότερες κατηγορίες, αλλά είναι λίγες. Αν και λίγο αργά, με δεδομένο ότι πλέον δεν βρίσκονται στο προσκήνιο, ας δούμε μερικούς από τους... μύθους που ακόμη πιστεύουν πολλοί, για τους diesel!
1 - Οι κινητήρες diesel ρυπαίνουν πολύ
Ο κύριος λόγος που το diesel… στοχοποιήθηκε είναι οι εκπομπές ρύπων. Όντως, οι παλαιότεροι κινητήρες είχαν αυξημένες εκπομπές κάποιων σωματιδίων πολύ επικίνδυνων για τη δημόσια υγεία. Στο πέρασμα των χρόνων όμως και με την απαραίτητη τεχνολογία, αυτά διορθώθηκαν σε πολύ μεγάλο βαθμό με τα φίλτρα DPF, τον ψεκασμό διαλύματος ουρίας (AdBlue) και διάφορων άλλων συστημάτων με αποτέλεσμα να φτάσουν πολύ κοντά στα επίπεδα των βενζινοκινητήρων. Μάλιστα, στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, οι diesel συχνά είχαν πολύ λιγότερα γραμμάρια ανά χιλιόμετρο.
2 - Οι κινητήρες diesel είναι αργοί
Τα παλιά χρόνια οι diesel κινητήρες ήταν συνυφασμένοι με τις κακές επιδόσεις. Αν και έβγαζαν ροπή, η ιπποδύναμη ήταν περιορισμένη, για αυτό και πολλά diesel αυτοκίνητα ήταν αργά. Τα νεότερα σύγχρονα μοτέρ πετρελαίου, όμως, ήταν σχεδόν όλα turbo. Με αυτόν τον τρόπο οι κατασκευαστές πετύχαιναν ανταγωνιστική ισχύ δίχως να επηρεαστούν τα υπόλοιπα πλεονεκτήματα αυτών των κινητήρων, όπως η κατανάλωση για παράδειγμα. Και πάλι βέβαια, το φάσμα απόδοσης ήταν μικρό (συνήθως στις μεσαίες στροφές), ωστόσο αυτό δεν είναι και τόσο μεγάλο πρόβλημα για ένα συμβατικό αυτοκίνητο καθημερινής χρήσης ή ένα οικογενειακό.
3 - Οι κινητήρες diesel είναι θορυβώδεις
Όντως, η λειτουργία των κινητήρων diesel είναι πιο τραχιά από τους αντίστοιχους βενζίνης. Το χαρακτηριστικό κροτάλισμα ξεχωρίζει ακόμη και στο ρελαντί, ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι που εκτός του αυξημένου ήχου, παράγουν και δονήσεις. Τα τελευταία χρόνια όμως οι κατασκευαστές επένδυσαν πολύ στους «τρόπους» των diesel και έγιναν πολύ πιο πολιτισμένοι. Παράλληλα η βελτίωση της ηχομόνωσης στις καμπίνες επίσης έπαιξε τον ρόλο της, κρατώντας τους ήχους μακριά από τα αυτιά των επιβατών. Είναι ένα ζήτημα που δεν επιλύθηκε πλήρως, όμως βελτιώθηκε σημαντικά και πλέον έχει φτάσει σε ένα σημείο που τις περισσότερες φορές, δεν ενοχλεί. Να πούμε ότι αναφερόμαστε κυρίως σε μικρούς (τρικύλινδρους, τετρακύλινδρους) diesel. Οι μεγαλύτεροι (εξακύλινδροι και άνω) σπανίως ενοχλούν με τον ήχο τους.
4 - Τα αυτοκίνητα diesel έχουν χειρότερη μεταπωλητική αξία
Η μεταπωλητική αξία ενός προϊόντος, άρα και ενός αυτοκινήτου, καθορίζεται από πάρα πολλούς παράγοντες. Τα τελευταία χρόνια ο κόσμος είναι όντως πιο επιφυλακτικός απέναντι στα diesel αυτοκίνητα και αυτό συμβαίνει κυρίως επειδή ακούγεται πολύ έντονα ότι θα απαγορευτούν από τα μεγάλα αστικά κέντρα και σύντομα θα καταργηθούν από την αυτοκινητοβιομηχανία. Ωστόσο υπάρχουν πάντα εκείνοι που ζουν εκτός των κέντρων, σε επαρχίες, που συνήθως ζητούν diesel λόγω της χαμηλής κατανάλωσης, καθώς συνήθως καλύπτουν περισσότερα χιλιόμετρα από εκείνους που μένουν στην πόλη. Σε συνδυασμό με τα λιγότερα διαθέσιμα diesel αυτοκίνητα, λόγω μειωμένων πωλήσεων των τελευταίων, η μεταπωλητική τους αξία παραμένει σε αρκετά υψηλό επίπεδο.
Δείτε ακόμη: Η Mazda συνεχίζει να επενδύει στους θερμικούς κινητήρες - Το νέο μοτέρ της
5 - Οι κινητήρες diesel έχουν ακριβότερη συντήρηση
Εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με ένα ψέμα, αλλά με μια… παρεξήγηση. Και εξηγούμαστε αμέσως. Οι κινητήρες diesel, σε περίπτωση που κάτι χαλάσει, έχουν αρκετά μέρη που είναι ακριβά στην αντικατάσταση ή την επισκευή. Είναι πιο ευπαθείς στο κακό καύσιμο και αν βγάλει ζημιά στην τρόμπα, τα μπεκ, το AdBlue το DPF ή άλλα μέρη του, τότε μιλάμε για ένα πολύ υψηλό κοστολόγιο. Ωστόσο, όταν μιλάμε για την τακτική συντήρηση, δηλαδή τα service, είναι πιο φθηνά από τους βενζινοκινητήρες, αφού έχουν κάποια πλεονεκτήματα όπως ότι δεν χρησιμοποιούν μπουζί, για παράδειγμα. Άρα οι ζημιές στους diesel είναι πολύ ακριβότερες, αλλά τα service, όχι.