Πότε πρέπει να πάω για service το αυτοκίνητο; Τι λέει ο κατασκευαστής
Η συντήρηση ενός αυτοκινήτου είναι βασικό κεφάλαιο για την μακροχρόνια αξιοπιστία του και την ελαχιστοποίηση των πιθανοτήτων για την εμφάνιση μιας ακριβής ζημιάς.
- -
- -
Ο καλύτερος «φίλος» ενός αυτοκινήτου, είναι ένας επιμελής ιδιοκτήτης που φροντίζει για τη σωστή συντήρησή του. Το πηγαίνει έγκαιρα για service, επιλέγει ποιοτικά ανταλλακτικά, εμπιστεύεται επαγγελματίες που γνωρίζουν τη δουλειά τους και δεν… αφήνουν στην τύχη του το όχημα. Το κεφάλαιο «συντήρηση» όμως, είναι διαφορετικό από μοντέλο σε μοντέλο. Ο κατασκευαστής ορίζει συγκεκριμένο πρόγραμμα το οποίο θα πρέπει να ακολουθείται απαρέγκλιτα ώστε ο ιδιοκτήτης να είναι σίγουρος για την καλή «υγεία» του αυτοκινήτου, αλλά και της τσέπης του.
Κάθε πότε κάνουμε service;
Η απάντηση σχετικά με τις εργασίες συντήρησης που πρέπει να γίνουν στο όχημα, δίνεται αποκλειστικά και μόνο από τον κατασκευαστή. Διαβάστε το εγχειρίδιο χρήσης (manual) του αυτοκινήτου και θα πάρετε τις απαντήσεις που χρειάζεστε. Αν δεν το έχετε στην κατοχή σας μπορείτε να απευθυνθείτε σε μια αντιπροσωπεία, σε ένα επίσημο service, ακόμη και να βρείτε το manual σε PDF από το διαδίκτυο. Προσέξτε όμως ότι θα διαβάσετε τις σωστές οδηγίες με βάση τον κινητήρα του δικού σας αυτοκινήτου καθώς είναι πιθανό να πωλείται και με άλλα μηχανικά σύνολα, με διαφορετικές απαιτήσεις συντήρησης συγκριτικά με το δικό σας.
Ακολουθώ μόνο το πρόγραμμα του κατασκευαστή;
Φυσικά, το εργοστάσιο γνωρίζει πολύ καλά τις απαιτήσεις συντήρησης του αυτοκινήτου σας και αν ακολουθείτε πιστά τις οδηγίες του, δεν θα αντιμετωπίσετε πρόβλημα. Ωστόσο, αν θελήσετε να κάνετε νωρίτερα κάποιες βασικές εργασίες, όπως για παράδειγμα η αντικατάσταση λαδιών-φίλτρου λαδιού, μόνο κερδισμένοι θα βγείτε. Τι σημαίνει αυτό; Για παράδειγμα, πολλές εταιρείες λένε μικρό service (λάδια-φίλτρα) ανά 2 χρόνια ή 30.000 km. Το διάστημα αυτό είναι αρκετά μεγάλο, όσο long-life κι αν είναι τα αναλώσιμα. Οπότε θα του κάνετε καλό αν κάνετε το μικρό service στο μισό διάστημα (είτε έναν χρόνο, είτε 15.000 km, ό,τι έρθει πρώτο).
Γιατί οι κατασκευαστές είναι τόσο «αισιόδοξοι»;
Πλέον τα προγράμματα συντήρησης που ανακοινώνουν οι κατασκευαστές είναι πολύ πιο αραιά από ότι μερικά χρόνια πριν, που υποδείκνυαν αλλαγή λαδιών ανά 7.500 km για παράδειγμα ή έξι μήνες. Πλέον, η τεχνολογία των αναλώσιμων (λάδια, φίλτρα κλπ) έχει προχωρήσει και δεν χρειάζεται τόσο συχνή συντήρηση. Ωστόσο, έχει προκύψει και ένα… ράλι ανταγωνισμού, με το πρόγραμμα συντήρησης να είναι πλέον ένα όπλο για το τμήμα μάρκετινγκ. Επιπλέον, ένα πιο αραιό πρόγραμμα συντήρησης εξυπηρετεί καλύτερα και τις εταιρείες leasing που θα κάνουν service στο διπλάσιο από το συνηθισμένο (ανά 2 χρόνια αντί για 1 και ανά 30.000 km αντί 15.000 km) εξοικονομώντας χρήματα, ενώ παράλληλα θα βρίσκονται εντός ορίων που θέτει ο κατασκευαστής.
Δείτε ακόμη: Λαμπάκια αυτοκινήτου - Ποιο χρώμα δείχνει σοβαρή ζημιά;
Άρα, τι… κάνουμε;
Συνοψίζοντας, το σωστό είναι να γνωρίζετε τι προτείνει ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου σας και εσείς, να πραγματοποιείτε τις εργασίες λίγο νωρίτερα. Τα χρήματα έτσι κι αλλιώς, κάποια στιγμή θα τα δίνατε. Αν επισπεύσετε λίγο τις αλλαγές, όμως, εξασφαλίζετε πιο «φρέσκα» αναλώσιμα για το μοτέρ που δρουν θετικά στη λειτουργία του, άρα και την αξιοπιστία του σε βάθος χρόνου. Σε περίπτωση που θέλετε να κρατήσετε για χρόνια το ίδιο όχημα, να είστε προνοητικός, να επιλέγετε καλής ποιότητας ανταλλακτικά (γνήσια ή επώνυμα aftermarket) και να μην αμελείτε πιθανά προβλήματα, αν ακούτε ήχους, παρατηρείτε δονήσεις ή διαπιστώνετε περίεργες ενδείξεις κατά την οδήγηση που δεν είναι φυσιολογικές. Ένα τακτικό check-up ακόμη και σε εξαρτήματα που δεν είναι η ώρα τους να αλλαχθούν, από έμπειρα μάτια, είναι επίσης καλοδεχούμενο.