Τράκαρα με όχημα του δημοσίου – Τι κάνω;

Τα περιπολικά της Αστυνομίας, τα οχήματα του Στρατού και εκείνα της Πυροσβεστικής είναι μόνο μερικά από τα οχήματα που ανήκουν το κράτος. Πώς αποζημιώνομαι σε περίπτωση ατυχήματος με κρατικό όχημα;

  • -
  • -

Πολλά από τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους δρόμους ανήκουν στο κράτος ή σε κάποια από τις υπηρεσίες του, οπότε είναι αναμενόμενο να υπάρχει και εμπλοκή τους σε ατυχήματα, άλλοτε με υπαιτιότητα του κρατικού λειτουργού κι άλλοτε όχι.

Άσχετα από την υπαιτιότητα, αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να μάθουμε τι πρέπει να κάνουμε σε περίπτωση που «τρακάρουμε» με όχημα του κράτους, αφού η διαδικασία δεν είναι η ίδια με όλες τις υπόλοιπες περιπτώσεις.

https://cdn.gcdata.gr/data/photos/bf9cdb6409ba15b4e78f5a8e65adf776.jpg

Είναι ασφαλισμένα τα κρατικά αυτοκίνητα;

Η βασική διαφορά που οδηγεί σε διαφορετικές διαδικασίες είναι ότι τα κρατικά αυτοκίνητα είναι ανασφάλιστα, με την έννοια ότι το κράτος δεν πληρώνει κάποια ασφαλιστική εταιρεία αλλά αναλαμβάνει το ίδιο να αποζημιώσει τους άλλους οδηγούς ή πεζούς σε ενδεχόμενο ατύχημα.

Δείτε ακόμα: Τράκαρα σε parking. Με καλύπτει η ασφάλεια;

Αυτό ισχύει για όλα τα κρατικά οχήματα, μεταξύ των οποίων είναι εκείνα της Ελληνικής Αστυνομίας, της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών, του Ελληνικού Στρατού, της Πολεμικής Αεροπορίας, του Πυροσβεστικού Σώματος, του Λιμενικού Σώματος καθώς και τα οχήματα των Υπουργείων και Οργανισμών τα οποία φέρουν τις χαρακτηριστικές πινακίδες κυκλοφορίας πορτοκαλί χρώματος με την ένδειξη «ΚΥ».

Εξαίρεση αποτελούν τα οχήματα δήμων, περιφερειών και άλλων οργανισμών, τα οποία φέρουν κανονικές πινακίδες. Σε αυτήν την περίπτωση τα συγκεκριμένα οχήματα καλύπτονται από κλασικά ασφαλιστήρια συμβόλαια. Αυτό σημαίνει πως κάνουμε ό,τι θα κάναμε και σε οποιοδήποτε άλλο ατύχημα με ιδιώτη.

https://cdn.gcdata.gr/data/photos/a497d1ee86e6c7117d5feba2abc602ff.jpg

Είχα ατύχημα με όχημα του κράτους – Τι κάνω μετά;

Η πρώτη κίνηση είναι να καλέσουμε την Τροχαία και την ασφαλιστική μας, ώστε να καταγράψουν το συμβάν και τις συνθήκες υπό τις οποίες έγινε. Ταυτόχρονα, θα πρέπει η ασφαλιστική μας να ανοίξει φάκελο αποζημίωσης.

Αν ευθυνόμαστε για το ατύχημα τα πράγματα είναι απλά. Η ασφαλιστική μας θα αποζημιώσει το κράτος. Αν το κρατικό αυτοκίνητο έχει την πλήρη ευθύνη ή μερίδιο αυτής και πρέπει να αποζημιωθούμε, η διαδικασία είναι πιο σύνθετη.

Πώς αποζημιώνομαι για ατύχημα με κρατικό αυτοκίνητο;

Οι πληροφορίες που βρήκαμε αφορούν την Αττική καθώς αναγράφονται στον ιστότοπο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής. Οι διαδικασίες είναι παρόμοιες στην υπόλοιπη χώρα, όμως για τυχόν μικροδιαφορές θα πρέπει να απευθυνθείτε στις κατά τόπους αποκεντρωμένες διοικήσεις.

Όσον αφορά την Αττική, λοιπόν, μετά το ατύχημα ορίζεται λειτουργός ο οποίος πραγματοποιεί Ε.Δ.Ε. και πραγματογνωμοσύνη. Το πόρισμα της Ε.Δ.Ε. και η Έκθεση Εκτίμησης Ζημιών της Πραγματογνωμοσύνης κατατίθενται στην υπηρεσία στην οποία ανήκει το όχημα που συμμετείχε στο ατύχημα.

Η υπηρεσία στην οποία ανήκει το όχημα, οφείλει να αποστείλει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής  τον πλήρη φάκελο με τα στοιχεία του ατυχήματος, τις καταθέσεις των εμπλεκομένων μερών και τις Εκθέσεις Πορίσματος και Πραγματογνωμοσύνης.

Στην περίπτωση εμπλοκής οδηγού οχήματος με τις χαρακτηριστικές πινακίδες κυκλοφορίας πορτοκαλί χρώματος με την ένδειξη «ΚΥ» η ανωτέρω διαδικασία εκτελείται εξ ολοκλήρου από στελέχη της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής.

troxaio-trakarisma-peripoliko-nissan-qashqai

Πώς παίρνω αποζημίωση αν τρακάρω με όχημα του κράτους; Διαδικασία και δικαιολογητικά

Ο ιδιοκτήτης του ζημιωθέντος πολιτικού οχήματος προσέρχεται στον φορέα (αφού πρώτα κλείσει τηλεφωνικά ή ηλεκτρονικά ραντεβού στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις n.pappa@attica.gr ή, a.iakovidou@attica.gr) όπου βρίσκεται και ο φάκελος για το τροχαίο ατύχημα στο οποίο  ενεπλάκη, προσκομίζοντας τα εξής δικαιολογητικά:

  • Τιμολόγια – αποδείξεις παροχής υπηρεσιών ή ταμειακής μηχανής τα οποία σύμφωνα με το Ν.4446/2016, άρθ.75, παρ.2, “…πρέπει να είναι πρωτότυπα και χωρίς αλλοιώσεις”. Τα παραστατικά, πρέπει να είναι μεταγενέστερα της ημ/νίας επιθεώρησης του οχήματος και σύμφωνα με την Έκθεση Εκτιμήσεως Ζημιών του υπηρεσιακού πραγματογνώμονα. Επίσης, θα πρέπει να συνοδεύονται από αναλυτική περιγραφή με κοστολόγηση ανά είδος ανταλλακτικού και ανά εργασία αποκατάστασης της ζημιάς. Σημειώνεται, ότι στην ανάλυση θα πρέπει να αποτυπώνεται η υπογραφή και σφραγίδα του συνεργείου καθώς και ο αρ. πινακίδας του αυτ/του. Σε περίπτωση που σύμφωνα με την Έκθεση του Πραγματογνώμονα θεωρείται ασύμφορη η επισκευή του οχήματος, προσκομίζεται βεβαίωση κατάθεσης των πινακίδων κυκλοφορίας και οριστικής διαγραφής αυτού (η οποία εκδίδεται από την οικεία Διεύθυνση Μεταφορών της Περιφέρειας η οποία έχει εκδώσει την άδεια κυκλοφορίας).
  • Αποδείξεις αγοράς ή επισκευής ατομικών ειδών τα οποία υπέστησαν φθορά ή καταστράφηκαν εφόσον κάτι τέτοιο αναφέρεται ρητά στο Πόρισμα της Ε.Δ.Ε. που διενεργήθηκε.
  • Φωτοαντίγραφο της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος.
  • Φωτοαντίγραφο του δελτίου ταυτότητος ή διαβατηρίου ή εγγράφου πιστοποίησης ταυτοπροσωπίας.
  • Φωτοαντίγραφο άδειας οδήγησης (του οδηγού που ενεπλάκη στο τροχαίο ατύχημα).
  • Φωτοτυπία της πρώτης σελίδας τραπεζικού βιβλιαρίου όπου θα φαίνεται ο διεθνής αριθμός Λογαριασμού (IBAN του ιδιοκτήτη) ή φωτοτυπία κάρτας λογαριασμού για τους λογαριασμούς στους οποίους οι κάρτες ουσιαστικά έχουν υποκαταστήσει τα βιβλιάρια. Οποιοδήποτε άλλο έγγραφο (απόκομμα, κίνηση λογαριασμού κτλ) εκτός τραπεζικού λογαριασμού πρέπει να φέρει σφραγίδα και υπογραφή από την αρμόδια τράπεζα.
  • Πιστοποιητικό από το Γ.Ε.ΜΗ. για την εκπροσώπηση έκδοση εντός τριάντα εργασίμων ημερών (όταν το όχημα ανήκει σε εταιρία).
  • Τίτλο ιδιοκτησίας (όταν υπάρχει σύγκρουση κρατικού οχήματος με σταθερό σημείο).

Η κατάθεση των ανωτέρω δικαιολογητικών από άλλο φυσικό πρόσωπο πέραν του ιδιοκτήτη (ή ιδιοκτητών σε περίπτωση συνιδιοκτησίας), μπορεί να γίνει με εξουσιοδότηση που θα φέρει το γνήσιο της υπογραφής του (μέσω της εφαρμογής gov.gr ή σε ΚΕΠ).

Αν το ποσό αποζημίωσης υπερβαίνει το ύψος των 3.000,00 € (τριών χιλιάδων ευρώ), ο ενδιαφερόμενος κάνει αίτηση προς την Υπηρεσία για την έγκριση του ποσού που αναφέρεται στα παραστατικά που προσκομίζει και η υπόθεσή του παραπέμπεται στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους.

Αν το ποσό αποζημίωσης δεν υπερβαίνει το ύψος των 3.000,00 € (τριών χιλιάδων ευρώ), ο ενδιαφερόμενος πέραν της αίτησης, συνυπογράφει και το Πρακτικό Εξωδίκου Συμβιβασμού στο οποίο αναφέρεται το συνολικό ποσό της καταβλητέας αποζημίωσης και δηλώνει ότι αποδέχεται αυτό το ποσό σε πλήρη εξόφλησή του. Δηλώνει υπεύθυνα δε, ότι δεν έχει αποζημιωθεί ξανά για το συγκεκριμένο ατύχημα στο οποίο ενεπλάκη και αιτείται αποζημίωσης. Σε αντίθετη περίπτωση κινείται δικαστικά, όπως και στην περίπτωση όπου υπάρχουν απαιτήσεις αποζημίωσης πέραν των υλικών φθορών του οχήματος (λ.χ. τραυματισμός).

Σε περίπτωση συνυπαιτιότητας η αποζημίωση καταβάλλεται ανάλογα με το  ποσοστό ευθύνης που αναλογεί στον καθένα από τους εμπλεκομένους στο τροχαίο συμβάν.

Σε ενδεχόμενο κώλυμα παρουσίας του ιδιοκτήτη τα έγγραφα υπογράφει εξουσιοδοτούμενος  αντ’αυτού.

Η εκκαθάριση και πληρωμή αποζημίωσης σε ζημιωθέντα ιδιώτη λόγω τροχαίου ατυχήματος με όχημα του ελληνικού δημοσίου γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.4337/2015 (Α’ 129/17-10-2015) όπως τροποποιήθηκαν με τα άρθρα του ν.4270/2014 (Α’ 129/17-10-2015) “Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ0 –δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις)”, που αφορούν το σύστημα διαχείρισης και ελέγχου δαπανών των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.