Δοκιμή - Porsche Macan 4: Risky business…
Αμιγώς ηλεκτρικό SUV που να διακρίνεται για τα δυναμικά του χαρακτηριστικά. Εξίσωση που μόνο η Porsche θα μπορούσε να λύσει, βάζοντας δίπλα στο αποτέλεσμα το όνομα της νέας Macan.
- -
- -
με μια ματιά
Η εισαγωγική έκδοση της Porsche Macan που συνοδεύεται από τον κωδικό «4» προσφέρει κορυφαία ποιότητα κύλισης και κατασκευής, αλλά και υψηλό δείκτη αποδοτικότητας με αυτονομία που αγγίζει τα 561 km. Και φυσικά με τους 387 ίππους να αποδεικνύουν ότι στο δρόμο μπορεί να προσφέρει έντονες συγκινήσεις.
Το… κάστρο της Porsche «έχει πέσει» εδώ και χρόνια, με τη γερμανική μάρκα να έχει μπει στο παιχνίδι της ηλεκτροκίνησης. Aκολουθώντας το «ρεύμα» της εποχής, στο Zuffenhausen έβαλαν κάτω μία λευκή κόλλα χαρτί και απέδειξαν πως ακόμα και μία κατασκευή του είδους μπορεί να είναι εστιασμένη στον οδηγό, διατηρώντας ακέραιες τις αξίες που διακρίνουν τη μάρκα. Στοιχείο που τη διαφοροποιεί παραδοσιακά από τον ανταγωνισμό. Έτσι, λοιπόν, αν η Taycan ήταν δείγμα γραφής για την Porsche σε επίπεδο τεχνογνωσίας, η νέα Macan είναι σήμερα ένα ρίσκο υψηλού κινδύνου. Βλέπετε, από το 2014 όταν και αποκαλύφθηκε, είναι το μοντέλο με το σήμα της θρυλικής μάρκας που πούλησε περισσότερο από κάθε άλλο, μετρώντας παραπάνω από 850.000 ταξινομήσεις! Και ποιο είναι το ρίσκο; Πως σήμερα, η νεότερη γενιά θα διατίθεται αποκλειστικά ως αμιγώς ηλεκτρική.
Δεν υπάρχει ενδιάμεση επιλογή, έστω plug-in, με το πλέον καλοπουλημένο μοντέλο της θρυλικής μάρκας να… «σφικταγκαλιάζει» την ηλεκτροκίνηση. Θαρραλέα κίνηση από την Porsche, που ουσιαστικά βάζει το κοινό της σε δίλλημα, τη στιγμή που πρόκειται για την πρώτη απόπειρα της μάρκας για ένα ηλεκτρικό SUV. Με δεδομένο πως όλοι έχουμε συνδυάσει τις δημιουργίες που βγαίνουν από τη γραμμή παραγωγής του Zuffenhausen συνώνυμες της οδηγοκεντρικής συμπεριφοράς, ελλοχεύει ο κίνδυνος το ποντάρισμα των Γερμανών να τους στείλει… «κουβά». Όμως, όπως έχουν δείξει και στο παρελθόν, στα γραφεία της Porsche είναι καλοί στο τζόγο.
Με το DNA της Porsche
Η νέα εποχή στη σχεδίαση των μοντέλων της Porsche αποκαλύφθηκε στο αμάξωμα της Taycan. Η δεύτερη γενιά της Macan ακολουθεί πιστά τη φιλοσοφία που χαρακτηρίζει τη μάρκα από εδώ και στο εξής. Είναι άμεσα αναγνωρίσιμη, με το DNA της Porsche να είναι ευδιάκριτο από όποια γωνία και αν την κοιτάξεις. Ελκύει τα βλέμματα και μόνο απαρατήρητη δεν περνάει. Όπως εξάλλου κάθε μοντέλο της γερμανικής φίρμας. Το αμάξωμα της νέας Macan καταφέρνει και συνδυάζει το δυναμισμό, τη μοντέρνα αισθητική και την πολυτέλεια. Ένα κοκτέιλ χαρακτηριστικών, που της επιτρέπει να ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα μοντέλα του ανταγωνισμού.
Το μήκος της είναι μόλις 4.784 mm, αλλά το μεταξόνιο έχει αυξηθεί κατά 86 mm σε σχέση με την προηγούμενη γενιά, αγγίζοντας σήμερα τα 2.893 mm. Η επιθετική σχεδιαστική προσέγγιση ενισχύεται από το αυξημένο πλάτος των 1.938 mm που της χαρίζει μία επιβλητική εικόνα, την ώρα που οι κοντό πρόβολοι την καθιστούν συμπαγής. Η σύνδεση με την Taycan γίνεται άμεσα αντιληπτή από τα εκλεπτυσμένα φωτιστικά σώματα με τα τέσσερα στοιχεία, τα οποία μοιάζουν ενσωματωμένα στα τονισμένα νεύρα του καπό. Οι «πρησμένοι» θόλοι με τα πλαστικά προστατευτικά την κάνουν να δείχνει μυώδης, ενώ ο ραφιναρισμένος τρόπος που σβήνει η οροφή στο πίσω μέρος της χαρίζουν ένα ιδιαίτερο στιλ που παραπέμπει σε κουπέ. Η τρισδιάστατη φωτεινή λωρίδα στην 5η πόρτα της προσδίδει μία φουτουριστική όψη, παραπέμποντας σαφώς στην Taycan. Οι καθαρές γραμμές του αμαξώματος, σε συνδυασμό με μία σειρά από λεπτομέρειες όπως η ρυθμιζόμενη πίσω αεροτομή, τα ενεργά flaps στις εισαγωγές αέρα, το επίπεδο πάτωμα και ο πίσω διαχύτης, έχουν χαρίσει στην Macan εξαιρετικό αεροδυναμικό συντελεστή, που αγγίζει το 0.25. Νούμερο εντυπωσιακό για SUV.
Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε τη νέα Porsche Taycan 4S
Απόλυτη εμπειρία σε πολυτελές περιβάλλον
Σε κάθε μοντέλο της Porsche, ο σπορ και δυναμικός χαρακτήρας
συνδυάζεται με μοναδική αισθητική και απαράμιλλή πολυτέλεια στο
εσωτερικό, στοιχεία που διακρίνουν και την καμπίνα της Macan. Η
επιλογή των υλικών, η συναρμογή και το φινίρισμα τους δεν
σηκώνουν κριτική, τοποθετώντας την στην κορυφή της
κατηγορίας. Ο ήχος μόλις κλείσεις την πόρτα του οδηγού
είναι αρκετός για να καταλάβεις την εξαιρετική ποιότητα
κατασκευής.
Η είσοδος στο εσωτερικό του γερμανικού SUV αποτελεί μία εμπειρία
από μόνη της, με
το αναβαθμισμένο Porsche Driver Experience να
προσφέρει ένα κράμα ψηφιακής και αναλογικής φιλοσοφίας. Τρεις
οθόνες στη σειρά καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος της κεντρικής
κονσόλας, με τον οδηγό να έχει μπροστά του έναν ψηφιακό
πίνακα οργάνων 12,6 ιντσών. Οι δυνατότητες
παραμετροποίησης είναι σημαντικές, αλλά είναι δεδομένο ότι
προτιμήσαμε τη διάταξη με τα τρία στρογγυλά όργανα…
Δίπλα, η κεντρική οθόνη αφής των 10,9 ιντσών φιλοξενεί την τελευταία γενιά του συστήματος πολυμέσων, το οποίο σήμερα είναι ακόμα ταχύτερο σε σχέση με το παρελθόν. Στην πράξη είναι αρκετά εύχρηστο και πολύ γρήγορα θα συνηθίσεις τη λειτουργία του, ενώ εξαιρετική είναι η ανάλυση των γραφικών. Προαιρετικά, υπάρχει η δυνατότητα τοποθέτησης μίας επιπλέον οθόνης αφής μπροστά από το συνοδηγό, η οποία έχει επίσης διάσταση 10,9’’ και είναι διαθέσιμη όπως και στη νεότερη γενιά της Taycan. Η αναλογική προσέγγιση εντοπίζεται στην παρουσία φυσικών και απτικών διακοπτών στην κεντρική κονσόλα, στοιχεία που καθιστούν εύκολη και άμεση την πρόσβαση σε βασικές λειτουργίες. Το πολυτελές περιβάλλον, γίνεται ακόμα πιο ατμοσφαιρικό από τον φωτισμό της καμπίνας με τα 56 LED και την επιλογή μέσα από 12 χρωματισμούς.
Εκτός από πολυτέλεια και κορυφαία ποιότητα, το κοινό στο οποίο απευθύνεται η Macan δεν θέλει να κάνει χωροταξικούς συμβιβασμούς. Και το γερμανικό SUV ανταποκρίνεται και με το παραπάνω στις προσδοκίες. Δύο ενήλικες θα βολευτούν στην πίσω σειρά καθισμάτων απολαμβάνοντας υψηλό επίπεδο άνεσης, έχοντας άφθονο αέρα για το κεφάλι και τα γόνατα τους. Επιπλέον, το αμιγώς ηλεκτρικό σύστημα κίνησης έχει σαν αποτέλεσμα να αυξηθεί σημαντικά και ο χώρος αποσκευών, ο οποίος έχει εκτοξευθεί στα 540 lt, με τη Macan να προσφέρει επιπλέον 84 lt αποθήκευσης στο frunk κάτω από το εμπρός καπό.
Premium SUV… πίστας!
Tη στιγμή που θα περάσεις στο εσωτερικό της, σχεδόν αμέσως θα νιώσεις πως δεν βρίσκεσαι απλά στην πολυτελή καμπίνα ενός ακριβού SUV. Το κάθισμα κατεβαίνει ακόμα πιο χαμηλά σε σχέση με την προηγούμενη γενιά, και συγκριμένα όσο απαιτούν οι συνθήκες, επιτρέποντας σου να «κουμπώσεις» στη θέση του οδηγού. Το φαρδύ κεντρικό τούνελ δημιουργεί την αίσθηση πως βρίσκεσαι σε cockpit, την ώρα που το άνετο κάθισμα αγκαλιάζει ιδανικά το σώμα σου και το τιμόνι με τη χοντρή στεφάνη σε προϊδεάζει για τις καταβολές της. Κουμπί εκκίνησης υπάρχει, πάντα στην αριστερή πλευρά, αν και αρχικά σου λείπει το γουργουρητό ενός V6. Βέβαια, στην καθημερινότητα εκτιμάς την ηρεμία και την αρχοντιά που διακρίνει τη νέα Macan. Όλα γίνονται τελείως αθόρυβα, με ισχυρές δόσεις ηρεμίας και άνεσης, στοιχείο που θα εκτιμήσει η συντριπτική πλειοψηφία των αγοραστών της.
Στον τομέα της ανάρτησης, οι τεχνικοί της Porsche έχουν επιλέξει αρχιτεκτονική με αλουμινένια διπλά ψαλίδια μπροστά και πολλαπλούς συνδυασμούς πίσω, λύση που εγγυάται την απόλυτη ισορροπία ανάμεσα σε άνεση και δυναμικά χαρακτηριστικά. Με την αερανάρτηση PASM στην εξίσωση, η λειτουργία της είναι υποδειγματική σε κάθε περίσταση. Τα αμορτισέρ διαθέτουν τεχνολογία με δύο βαλβίδες για ανεξάρτητο χειρισμό συμπίεσης και εκτόνωσης, στοιχείο που εξασφαλίσει ταχύτερη λειτουργία και συμβάλλοντας παράλληλα στις μειωμένες κλίσεις του αμαξώματος. Ανάλογα το πρόγραμμα που θα επιλέξεις από τον χαρακτηριστικό πλέον περιστροφικό διακόπτη στο τιμόνι, η απόσταση των 185 mm από το έδαφος θα μειωθεί στα 155 mm στη σπορ ρύθμιση, ενώ θα αυξηθεί στα 225 mm σε συνθήκες εκτός δρόμου.
Δείτε ακόμη: Οδηγούμε στην πίστα των Σερρών την Porsche 911 GT3 RS!
Όμως, ακόμα και στο πρόγραμμα Comfort εξακολουθεί να περνάει το μήνυμα, πως δεν πρόκειται απλά για ένα πολυτελές SUV. Η στιβαρότητα του αμαξώματος και η ενδοτικότητα της ανάρτησης σε γεμίζουν υποψίες για το χαρακτήρα της. Δεν υπολείπεται σε επίπεδο άνεσης, κρατώντας εκτός καμπίνας τις ανωμαλίες του οδοστρώματος, με την ανάρτηση να έχει εξαιρετικά ποιοτικά χαρακτηριστικά. Όμως, ο τρόπος που διαβάζει το οδόστρωμα και η αίσθηση που περνάει στα χέρια σου από το άμεσο και γρήγορο σύστημα διεύθυνσης, σε ωθούν να βυθίσεις το γκάζι στο πάτωμα. Οι δύο ηλεκτροκινητήρες με συνδυαστική απόδοση 387 και 408 ίππους με overboost, έχουν προοδευτικό τρόπο λειτουργίας σε χαλαρό ρυθμό, με τα 650 Nm ροπή να καραδοκούν να την εκτοξεύσουν στην ευθεία μόλις το ζητήσεις.
Και το μόνο που χρειάζεται να κάνεις, είναι να επιλέξεις το πρόγραμμα Sport ή ακόμα καλύτερα, το Sport Plus για να επιβεβαιώσεις πως αυτό το ηλεκτρικό SUV δεν είναι όπως όλα τα άλλα. Η απόσταση από το έδαφος μειώνεται, οι δύο ηλεκτροκινητήρες είναι έτοιμοι να απελευθερώσουν ολόκληρη την ισχύ τους αφιλτράριστη, ενώ ένας τεχνητός ήχος γεμίζει την καμπίνα προσπαθώντας να προσθέσει μερικές δόσεις «θερμικής αίσθησης». Όπως και στην Taycan είναι περισσότερο… digital από όσο θέλεις, αλλά και πάλι είναι ένα ευχάριστο συνοδευτικό στη γρήγορη οδήγηση. Τη στιγμή που θα πατήσεις το γκάζι στο πάτωμα δεν θα σε κυριεύσει τρόμος, αφού η Macan 4 επιταχύνει γραμμικά και προοδευτικά, χωρίς ξεσπάσματα. Βέβαια, αυτό δεν σημαίνει πως είναι αργή! Το αντίθετο, μάλιστα. Μόλις 5,1 sec είναι αρκετά για να δεις στον ψηφιακό πίνακα οργάνων τα πρώτα 100 km/h από στάση, με την επιτάχυνση να συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό μέχρι τα 140-150 km/h. Με δεδομένο ότι έχει κιβώτιο μονής σχέσης, σε αντίθεση με την Taycan που έχει δύο, από εκείνο το σημείο και έπειτα ο ρυθμός δεν είναι αντίστοιχα καταιγιστικός με το ηλεκτρικό σεντάν επιδόσεων της Porsche. Λεπτομέρειες, θα προσθέσουμε εμείς…
Οι καταβολές της γίνονται εμφανείς και το DNA της Porsche ξεδιπλώνεται με εντυπωσιακό τρόπο, από τη στιγμή που θα βρεθείς στον επαρχιακό δρόμο. Το ακριβές και πλούσιο σε πληροφόρηση τιμόνι γίνεται εργαλείο επικοινωνίας με τη Macan και το ηλεκτρικό SUV ανταποκρίνεται με ακρίβεια στις εντολές του οδηγού. Στα προγράμματα Sport και Sport Plus, ο πίσω ηλεκτροκινητήρας έχει πρωταγωνιστικό ρόλο, διατηρώντας όμως χαρακτηριστικά τετρακίνησης. Σε ανοικτά και γρήγορα κομμάτια, το χαμηλό κέντρο βάρους, η λειτουργία της ανάρτησης και τα φαρδιά ελαστικά σε διάσταση 255/45/21 μπροστά και 295/40/21 πίσω, αυξάνουν κατακόρυφα την πρόσφυση. Οι κλίσεις του αμαξώματος είναι ελάχιστες, ακόμα και σε απότομη αλλαγή κατεύθυνσης, επιτρέποντας σου να κινηθείς πολύ γρήγορα, καμουφλάροντας περίτεχνα το βάρος των 2,4 τόνων.
Σε δρόμο με χαμηλό συντελεστή πρόσφυσης η υπερστροφική διάθεση της τετρακίνησης, αναδεικνύει μία διαφορετική και άκρως διασκεδαστική πτυχή της προσωπικότητας της. Με λίγο παραπάνω τιμόνι και γκάζι στην είσοδο της στροφής, θα νιώσεις το πίσω μέρος να γλιστράει προοδευτικά. Την ίδια στιγμή στην έξοδο ο εμπρός ηλεκτροκινητήρας παίρνει τα ηνία, τραβώντας το μπροστινό στην ευθεία, ενώ οι πίσω τροχοί πασχίζουν να βρουν πρόσφυση συμβάλλοντας στην εκτόξευση μέχρι την επόμενη στροφή. Το μόνο που χρειάζεται, είναι να κάνεις υπομονή στην είσοδο, αφού στα κλειστά κομμάτια δεν μπορεί να κρύψει το βάρος της. Λίγο πριν την κορυφή και έπειτα, σου προσφέρει τη δυνατότητα με ένα μοναδικό τρόπο για αμιγώς ηλεκτρικό SUV, να την πλασάρεις και να προκαλέσεις υπερστροφή με προοδευτικό και απόλυτα ελεγχόμενο τρόπο. Όπως αρμόζει σε ένα μοντέλο που έχει σχεδιαστεί στο Zuffenhausen. Κάτι που καταλαβαίνεις και από τα φρένα με τα αεριζόμενα δισκόφρενα σε διάσταση 350 mm εμπρός και πίσω, τα οποία παρά την ύπαρξη του συστήματος ανάκτησης, έχουν κορυφαία αίσθηση και απόδοση για ηλεκτρικό. Φυσικά, όπως και η Taycan, δεν έχει λειτουργία one pedal, αφού οι άνθρωποι της Porsche εξακολουθούν να πιστεύουν ότι ακόμα και σήμερα ο καλύτερος τρόπος ανάκτησης ενέργειας είναι με το μεσαίο πεντάλ. Αν έχει τέτοια αίσθηση, να είστε σίγουροι ότι δεν μας πειράζει καθόλου!
Όσον αφορά την αποδοτικότητα της, η Macan βασίζεται στη νέα πλατφόρμα του Group, PPE. Είναι ίδια με αυτή που χρησιμοποιήθηκε στο νέο Audi Q6 e-tron και υποστηρίζει αρχιτεκτονική 800V. Η παρουσία της εξασφαλίζει στο γερμανικό SUV υψηλές ταχύτητες φόρτισης που μπορεί να φτάσουν έως και τα 270 kW. Αυτό σημαίνει πως σε ταχυφορτιστή DC μπορεί να ανακτήσει από το 10% στο 80% ενέργειας της μπαταρίας των 100 kWh, σε μόλις 21 λεπτά. Η Porsche αναφέρει ότι η μέση κατανάλωση είναι 19,6 kWh/100 km με αυτονομία 561 km σε μικτές συνθήκες και 612 km στον αστικό κύκλο. Κατά τη διάρκεια που την είχαμε στη διάθεση μας είδαμε μία μέση τιμή κοντά στις 25 kWh/100 km, αλλά σε αρκετά γρήγορο ρυθμό. Προσπαθώντας να κινηθούμε πιο οικονομικά είδαμε τιμές κοντά στα 21 kWh/100 km, αλλά με αρκετά συνετή οδήγηση.
συμπέρασμα
Η πραγματικότητα είναι πως η Porsche πήρε ένα μεγάλο ρίσκο λανσάροντας το πιο εμπορικό της μοντέλο αποκλειστικά ως αμιγώς ηλεκτρικό. Όμως, κατάφερε να σχεδιάσει και να δημιουργήσει το πιο σπορ ηλεκτρικό SUV που υπάρχει στην αγορά σήμερα. Κανένα μοντέλο του ανταγωνισμού δεν προσφέρει αντίστοιχη αίσθηση στο δρόμο, αντάξια φυσικά της παράδοσης της μάρκας. Η αίσθηση πολυτέλειας, η κορυφαία ποιότητα κατασκευής, η ευρυχωρία αλλά και η πολύ καλή αποδοτικότητα του ηλεκτρικού συστήματος, είναι στοιχεία που τη διακρίνουν, αλλά δεν την ξεχωρίζουν. Αυτό το καταφέρνει με την αίσθηση πίσω από το τιμόνι της και την οδηγοκεντρική της συμπεριφορά, όντας γνήσιος απόγονος της Porsche. Βέβαια, όλα τα παραπάνω έρχονται με το αντίστοιχο τίμημα, αφού η τιμή εκκίνησης για την πισωκίνητη εκδοχή είναι τα 86.710 €. Νούμερο που εύκολα μπορεί να ξεπεράσει τα 100.000 €, αν μπεις στη διαδικασία και μόνο να χαζέψεις τη λίστα του εξοπλισμού. Όμως, είναι γνωστό πως σήμερα σε αυτή τη ζωή ό,τι αξίζει πρέπει να το πληρώσεις…
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ